دوره 11، شماره 3 - ( پاييز و زمستان 1376 )                   دوره11 شماره 3 صفحات 65-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ممی زاده جعفر. غیبت کارکنان سازمان. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . 1376; 11 (3) :65-74

URL: http://jmdp.ir/article-1-336-fa.html


چکیده:   (9690 مشاهده)

مطالعه رفتار در محیط کار به دلیل اهمیت نیروی انسانی در مقایسه با سایر منابع درون سازمانی (منابع مادی، مالی و اطلاعاتی) حایز اهمیت فراوانی است. غیبت کارکنان به شکلهای مختلف (نظیر عدم حضور فیزیکی و یا حضور بدون برنامه و از روی عدم رضایت و از سر اجبار) به عنوان یک واکنش منفی رفتاری، هم انگیزه، روحیه،رضایت و کارآیی افراد و هم بهره‌وری و اثربخشی سازمان را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل به مطالعه دقیق و موشکافانه نیاز دارد. ما باید با تحلیل واقعبینانه و علمی علل بروز غیبت، درصدد یافتن راه‌ها و روشهای غلبه بر آن برآییم. در این مقاله سعی داریم پس از ارائه تئوریها و تجربیات ارزنده برخی از اندیشمندان مدیریت، روان شناسی و جامعه شناسی به بررسی عوامل مؤثر در غیبت کارکنان بپردازیم، عوارض و عواقب عدم حضور مفید و موثر آنان در محیط کار و سازمان را تحلیل کنیم و در انتها رهنمودها و پیشنهادهایی را جهت اداره بهینه نیروی انسانی و کنترل غیبتهای (ناشی از ناتوانی و یا نارضایتی) کارکنان به مدیران عرضه کنیم تا بتوانند ضمن افزودن بر توانایی و خشنودی شغلی زیر دستانشان بر میزان مستمر و مثمر ثمر آنان در کار بیفزایند و بهره‌وری نیروی انسانی و سازمانی را بهبود بخشند.

متن کامل [PDF 2280 kb]   (3291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb