1- دانشگاه تهران ، sanaz_raha21@yahoo.com
2- دانشگاه صنایع و معادن ایران
چکیده: (4617 مشاهده)
رشد کاربرد برونسپاری در عصر پیشِ رو بیشتر ناشی از گسترش فضای رقابتی و بهکارگیری برونسپاری بهعنوان یک راهبرد در این عرصه است. امروزه این اصطلاح ناظر بر انتقال وظایف یا فرایندهای غیراصلی به بیرون از سازمان و انجام آنها از طریق پیمانکارانی است که در نقش شرکای تجاری ظاهر میشوند. از اینرو، برونسپاری فرصتی است برای سازمانها تا به وظایف اصلی و کلیدی خود بپردازند. بیشک، ارزشیابی چنین راهبردی بهنوبه خود میتواند در خلق دانش جدید و بهبود فرایند مدیریت برونسپاری کمککننده باشد. با چنین نگاهی، در این پژوهش نهتنها اثربخشی برونسپاری در شرکتهای توزیع برق مورد ارزشیابی قرار گرفت؛ بلکه میزان تأثیرپذیری آن از مدیریت برونسپاری نیز بررسی شد. برای این منظور از میان 40 شرکت توزیع برق در سطح کشور، 38 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب و دادههای موردنیاز به روش پرسشنامه پژوهشگرساخته گردآوری شد.
تحلیل یافتههای پژوهش نشانگر آن است که راهبرد برونسپاری در کاهش هزینه توفیق چندانی نداشته، اما از نظر چابکی سازمانی و تمرکز بر شایستگیهای محوری بهطور نسبی موفق بوده است. در ضمن، یافتههای پژوهش نشان میدهد که از ابعاد مدیریت برونسپاری تنها متغیرهای مدیریت دانش و اداره کار، اثربخشی برونسپاری را تحتتأثیر قرار دادهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1397/8/6 | پذیرش: 1397/8/6 | انتشار الکترونیک: 1397/8/6