دامنه فرایندهای نوآوری و خلاقیت را نمیتوان محدود به یک یا چند روش "مشخص" و "از پیش تعیین شده" کرد. به طور کلی، همین نکته زمینهساز ظهور فنون و سیستمهای نو در پهنه مهندسی و مدیریت است و موجب پردازش خلاق در جوامع انسانی میشود. بنابراین مدیران و برنامهریزان در سطوح سازمانی و ملی نه تنها همواره در جهت ارتقای تلاشهای نوآورانه و بهبود روشها گام برمیدارند، بلکه نهایت کوشش خود را به منظور ایجاد فضای مناسب برای خلق نگرشها و فنون جدید متمرکز میسازند. این فضا، قدرت تفکر و تفحص اعضای هر سیستم تولیدی و خدماتی را برای بهبود روشها و ابزار کار دوچندان میسازد و "کیفیت" را در بطن فعالیتها و مشاغل قرار میدهد. تکنیک "مقایسهپردازی" در این میان، در زمره تازهترین روش ابداعی برای بهبود کیفی و ارتقای سطوح عملیاتی و کارکردی سازمانهاست و به نظر میرسد که در آینده، سایر فنون بهبود کیفیت را تحتالشعاع قرار دهد. از این رو، در این مقاله به عنوان نخستین منبع فارسی در زمینه "مقایسهپردازی"، تلاش شده تا به اختصار، به زبانی علمی و ساده، ضمن ارائه معادل مناسبی برای آن، مفهوم درست "مقایسهپردازی" در بستر و در کنار دیگر روشها و فنون "بهبود کیفیت" و "مدیریت خلاق" مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بیتردید، این مقاله با توجه به تازگی مفهوم "مقایسه پردازی" در زبان فارسی، دریچهای است که به چشماندازی جدید در مجموعه فنون مربوط به ارتقای سیستمها، گشوده میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |