Shariat Nejad A, Sepahvand R, Esmaeili M, Mousavi S N. (2018). Designing and Explaining the Fifth-Level Leadership Model in Knowledge-Based Organizations.
JMDP.
31(1), 3-26.
URL:
http://jmdp.ir/article-1-3112-fa.html
شریعت نژاد علی، سپهوند رضا، اسماعیلی محمودرضا، موسوی سید نجم الدین. طراحـی و تبیین مدل رهـبری سـطح پنج در سازمانهای دانشبنیان فرایند مدیریت و توسعه 1397; 31 (1) :26-3
URL: http://jmdp.ir/article-1-3112-fa.html
1- دانشگاه لرستان، خرمآباد
2- دانشگاه لرستان، خرمآباد ، Sepahvand.re@lu.ac.ir
چکیده: (5593 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و بهصورت کیفی و کمّی است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان لرستان هستند که 30 نفر از خبرگان آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی نیز پرسشنامه است. در بخش کیفی، دادههای بهدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و مولفههای رهبری سطح پنج شناسایی شدند. بهعلاوه در بخش کمّی پژوهش، با استفاده از نرمافزار Matlab و روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) مدل نهایی پژوهش تدوین و ارائه شده است. نتایج پژوهش دربرگیرنده شناسایی مولفهها و ابعاد رهبری سطح پنج و ارائه مدل رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. بدینترتیب یافتهها علاوه بر تدوین مدل رهبری سطح پنج، حاکی از شناسایی ابعاد اصلی رهبری سطح پنج، ویژگیهای موقعیتی، نوع مبادله رهبر عضو، مهارتها و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری رهبری سطح پنج است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1397/1/18 | پذیرش: 1397/6/31 | انتشار الکترونیک: 1397/11/16