توسعه، تکثیر و تنوع جهانی اتاقهای فکر، قدرت این مفهوم را در تأثیرگذاری بر خطمشی عمومی و اداره امور جامعه و مدیریت توسعه در ملّتهای گوناگون نشان داده است. هدف این پژوهش، «بررسی چالش اتاقهای فکر سازمانهای دولتی ایران از سال 1386 تا 1393 در تهران» است. این پژوهش از نظر طرح و از حیث گردآوری دادهها، غیرآزمایشی و توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف، کاربردی و توسعهای و از منظر روش، کمّی و کیفی و به روش دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان درحوزه اتاق فکر در سازمانهای دولتی شهر تهران است. با توجه به ماهیت روش دلفی فازی و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و خوشهای، تعداد 15 نفر از افراد با تجربه و صاحبنظر درحوزه اتاق فکر انتخاب شدند. فرآیند اجرای روش دلفی فازی در سه مرحله انجام شد. ابزار عملی گردآوری دادهها پرسشنامه ساختارمند و نیمه ساختارمند بوده و تجزیهوتحلیل دادهها با روش دلفی فازی نشان داد که اتاقهای فکر ایران با هشت چالش اصلی مواجه هستند که عبارتند از: 1. فقدان دانش نظری در حوزه مفهوم اتاق فکر؛ 2. فقدان مشتری مناسب سازمانی برای ایده؛ 3. فقدان آموزش لازم در حوزه اندیشیدن و فکر؛ 4. ساختار معیوب سازمانی که امکان پذیرش ایدههای تحولی را ندارد؛ 5. احساس نخبگی در مدیران ارشد و بیتوجهی به ایدهها؛ 6. ناتوانی در جهتدهی و سیاستگذاری قاطع؛ 7. نداشتن راهبرد مشخص؛ 8. عدم نیاز واقعی مدیران ارشد به اتاق فکر.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |