شناسایی و جذب نیروهای شایسته در هر سازمان، یک مقوله راهبردی است که این موضوع در سازمانهای خبری به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای یک خبرنگار حرفهای به منظور ارائه مدل شایستگی نیروی انسانی در سازمانهای خبری انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده، نظریه دادهبنیاد و جامعه آماری این پژوهش 19 نفر از متخصصان و خبرگان عرصه رسانهای داخل کشور بوده است که به صورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتهاند. در این پژوهش، علاقه به خبرنگاری، دارا بودن شم خبری، ضریب هوشی بالا، سرعت بالای انتقال مفاهیم، کنجکاوی، خلاقیت، قدرت تعامل و ارتباطگیری، درک و گیرایی بالا، منضبط بودن، ادب و متانت، شجاعت، واقعبینی، روحیه مطالعه مستمر و یادگیری، مهارت نویسندگی، تسلط به فناوریهای نوین ارتباطی، تسلط به یک زبان خارجی رایج و اطلاعات عمومی بالا از مهمترین ویژگیهای یک خبرنگار شایسته شناسایی شدند. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مدل پارادایمی شایستگی نیروی انسانی ویژه سازمانهای خبری طراحی و ارائه شده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |