دوره 19، شماره 1 و 64 - ( پاييز و زمستان 1384 )                   دوره19 شماره 1 و 64 صفحات 58-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri Poshteh S, Barzan H. A Study of Relationship between job Conflict and the Structure of Public Organizaiton. Journal of Management and Development Process. 2006; 19 (1 and 64) :58-67
URL: http://jmdp.ir/article-1-196-fa.html
بدری پشته صاحب، برزن حمیده. بررسی ارتباط بین تعارض شغلی کارکنان و ساختار سازمانی در مؤسسات دولتی. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . 1384; 19 (1 و 64) :58-67

URL: http://jmdp.ir/article-1-196-fa.html


موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، Badrisa2002@yahoo.com
چکیده:   (19160 مشاهده)

تعارض، پدیده اجتناب ناپذیر زندگی سازمانی است. بی توجهی به موضوع تعارض، آثار سوء سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و از بین رفتن تعادل و پویایی موسسات را به دنبال خواهد داشت. هدف نهایی مطالعه حاضر عبارت است از: 1) بررسی وضعیت موجود و اندازه‌گیری میزان تعارض شغلی بین کارکنان موسسات دولتی؛ 2) سنجش ساختار سازمانی از سه بعد رسمیت، پیچیدگی و تمرکز؛ 3) بررسی ارتباط بین میزان تعارض با هر یک از سه بعد ساختار رسمیت، پیچیدگی و تمرکز؛4) تعیین شدت و ضعف رابطه هر یک از سه عامل مذکور با میزان تعارض در پژوهش حاضر، عوامل و نشانه‌های به وجود آورنده تعارض به سه گروه فردی، گروهی و سازمانی تقسیم و شاخص‌های اندازه‌گیری در مدل مفهومی طرح گردید. در طرح سئوالات مربوط به تعارض از پرسشنامه دوبرین استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، 25 موسسه دولتی شهرستان آستارا بود که جهت سنجش میزان تعارض، 110 پرسشنامه بین کارکنان و جهت سنجش ابعاد ساختار 25 پرسشنامه بین مدیران با روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای توزیع شد. از 110 پرسشنامه سنجش تعارض، 97 پرسشنامه و تمامی 25 پرسشنامه سنجش ابعاد ساختار تکمیل و اعاده شده. اعتبار پرسشنامه با روش آزمون مجدد و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ همچنین روایی پرسشنامه از طریق آنالیز واریانس تأیید شد. از تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها، 4 گروه امتیاز مربوط به میزان تعارض، پیچیدگی، رسمیت، و تمرکز برای هر موسسه به دست آمد که با استفاده از رگرسیون چند متغیره و آزمون F برابری میانگین‌ها و محاسبه T و تعیین درجه‌ی اهمیت و سطح معناداری فرضیه‌های پژوهش مورد سنجش واقع شد. یافته‌های پژوهش بدین قرارند: 1) به طور کلی بین ساختار سازمانی و میزان تعارض رابطه وجود دارد؛ 2) مؤسسات دولتی با عناوین شغلی بالا، سطوح سلسله مراتب بیشتر، تعداد مکان‌های فیزیکی زیادتر، تعارض شغلی بیشتری دارند؛ 3) با افزایش مقررات و دستورالعمل‌ها و روش‌های انجام کار به صورت مکتوب و مدون و کنترل برای رعایت استانداردها، میزان تعارض شغلی افراد نیز افزایش می‌یابد؛ 4) بین میزان تمرکز و تعارض در موسسات دولتی رابطه‌ای ضعیف وجود دارد که به کل جامعه قابل تعمیم نیست؛ 5) از بین سه عامل ابعاد ساختار به ترتیب عامل پیچیدگی، تمرکز و رسمیت بیشترین رابطه را با تعارض داشتند.

متن کامل [PDF 261 kb]   (5246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb