مفهوم شایستهسالاری در مبانی سازمان و مدیریت، علاوه بر اینکه دربردارنده مشخصههایِ نمودیِ انتخاب، انتصاب و نگهداری مدیران است، به طور مشخص شاملِ فاکتورهایِ کلیدی وسیعی است که هنوز در استقرار نظام شایستهسالار بر آن اتفاقنظر عمومی حاصل نیست. بر این اساس هر گونه تحلیل پیرامون ریشهها، چالشها و موانع آن، مطالعهای گسترده و فراگیر را میطلبد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد و مولفههای شایستهسالاری مدیران و کارکنان در یکی از موسسات آموزشی کشور، طرحریزی و انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و روش جمعآوری دادهها کتابخانهای- میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای رسمی و غیررسمی یکی از موسسات آموزشی کشور به تعداد 521 نفر بود که نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفایکرونباخ برای مولفههای ابعاد شایستهسالاری برابر 87/0 محاسبه و تایید گردید. همچنین استاندارد بودن پرسشنامهها و هنجاریابی آنها در پژوهشهای داخلی، روایی آزمون را تأمین نمود. سپس جهت شناسایی ابعاد شایستهسالاری از تحلیل عاملی و روش مولفههای اصلی استفاده شد و از طریق تحلیل اکتشافی، 10 عامل اصلی شناسایی و از طریق تحلیل عاملی تاییدی، این 10 عامل مجدداً مورد تایید قرار گرفت. روشهای آماری بiکار گرفته شده در این پژوهش از طریق نرمافزار LISREL و SPSS بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که تمامی شاخصهای برازش مدل تایید میشوند و در بررسی ابعاد شایستهسالاری مشخص شد که بین میانگین برخی ابعاد در مدیران و کارمندان تفاوت معنیداری دیده میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |