دیدگاههای جدید، نیروی انسانی را به عنوان سرمایههای انسانی و فکری تلقی میکنند. هنگامی که نگاه خود را به انسانها تغییر دهیم و آنها را به عنوان سرمایه و دارایی سازمان مورد توجه قرار دهیم، باید در خصوص این سرمایه و شیوههای توسعه و پرورش آن نیز بیشتر تأمل کنیم. بهرهگیری از این سرمایه مستلزم استفاده از فعالیتها و اقدامات توسعهمحور، از جمله مشخص کردن استراتژیهای توسعه منابع انسانی است. تدوین محورهای استراتژیکی نظام منابع انسانی مؤسسه میتواند چارچوبی مطمئن برای توسعه برنامههای آموزشی و پژوهشی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی فراهم آورد. در این مقاله که حاصل یک پژوهش میدانی است، نگارندگان با بررسی متون مربوط و با مصاحبههای اکتشافی از صاحب نظران و متخصصان آموزش و پژوهش، نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای محیطی مؤسسه مذکور را استخراج و از مدل سُوات (SWOT) برای تدوین محورهای استراتژیکی مؤسسه استفاده کردهاند. مدل سُوات را «دیوید» برای تدوین استراتژیهای سازمان ارائه داد. به کمک این مدل، چهار استراتژی تهاجمی، تدافعی، محافظهکارانه یا تغییر جهت و سرانجام رقابتی حاصل میشود. استراتژیهای مؤثر مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی در حال حاضر که براساس مطالعه میدانی به دست آمده، استراتژی محافظهکارانه یا تغییر جهت است. این استراتژی خاطر نشان میکند که مؤسسه برای رشد و توسعه منابع انسانی باید شایستگیهای اصولی پرسنلی خود را حفظ کند و در زمینه آموزش و پژوهش رسوخ بیشتری داشته باشد. توسعه محصولات و خدمات آموزش و پژوهش در بخش عمومی و تنوع آنها برای حفظ و توسعه منابع انسانی، اساس کار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |