دوره 28، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   دوره28 شماره 3 صفحات 131-156 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

galavandi H, Safdari K. predicting the relationship between life skills components and collective efficacy with life satisfaction among secondary school teachers in District 1 Urmia City 91-92 Academic year . JMDP. 2015; 28 (3) :131-156
URL: http://jmdp.ir/article-1-1582-fa.html
قلاوندی حسن، صفدری خسرو. الگوی علّی روابط بین مهارت‌های زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت زندگی. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. 1394; 28 (3) :131-156

URL: http://jmdp.ir/article-1-1582-fa.html


1- دانشگاه ارومیه
چکیده:   (2784 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر متغیرهای مولفه‌های مهارت‌های زندگی و خودکارآمدی جمعی بر رضایت از زندگی به روش تحلیل مسیر در میان دبیران متوسطه ناحیه 1 شهر ارومیه انجام شد. در این پژوهش توصیفی-‌همبستگی، جامعه آماری پژوهش تمام دبیران زن و مرد مدارس دولتی متوسطه ناحیه 1 ارومیه بودند. از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده متناسب با حجم جامعه آماری دبیران مدارس مختلف استفاده شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه تعدیل‌شده مهارت‌های زندگی ساعتچی و همکاران، پرسشنامه کارآمدی جمعی معلمان گودارد و همکاران و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. استفاده از روش آلفای کرونباخ نشان داد ابزارهای به کاررفته در پژوهش از اعتبار و ثبات بالایی برخوردارند. ضریب پایایی مهارت‌های زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت از زندگی به ترتیب 92/0، 83/0 و 82/0 محاسبه شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد خودکارآمدی جمعی معلمان بر رضایت از زندگی آنان اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج به دست‌آمده از پژوهش نشان داد که ارتباط موثر، تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی از مولفه‌های مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی جمعی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد. نتایج دیگری نشان داد ارتباط موثر، تصمیم‌گیری و تفکر انتقادی اثر غیرمستقیم بر رضایت از زندگی در میان معلمان دارند. همچنین نتایج به دست‌آمده نشان داد خودکارآمدی جمعی معلمان با خودآگاهی، روابط بین‌فردی، ارتباط موثر، مدیریت هیجان، تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری دارد و خودکارآمدی جمعی با رضایت از زندگی نیز رابطه مثبت و معناداری دارد.

متن کامل [PDF 704 kb]   (2316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/20 | پذیرش: 1395/8/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb