Monavarian A, Ahmadi-Tonekaboni M. The Effect of Organizational Culture on Entrepreneurial Orientation in Bank Karafarin . JMDP 2012; 25 (2) :53-76
URL:
http://jmdp.ir/article-1-1157-fa.html
منوریان عباس، احمدی تنکابنی مهدی. برررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینی سازمانی در بانک کارآفرین. فرایند مدیریت و توسعه. 1391; 25 (2) :53-76
URL: http://jmdp.ir/article-1-1157-fa.html
1- دانشگاه تهران ، monavvarian@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد تهران مرکزی
چکیده: (20258 مشاهده)
اهمیت کارآفرینی در اقتصاد امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. در پژوهشهای رو به رشدی که در حوزه کارآفرینی صورت پذیرفته است تاکید بیشتر بر تزریق روحیه کارآفرینی در زیرساختهای سازمان و تطابق سازمان با محیط کسب و کار می باشد. گرایش کارآفرینی بعنوان شاخهای از کارآفرینی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش هدف اصلی بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی به عنوان یک سلسه باورها، اعتقادات و ارزشهای مشترک بین اعضای سازمان بر روی گرایش کارآفرینی سازمانی در بانک کارآفرینی است. این مطالعه ادعا میکند که فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینی سازمانی در بانک مزبور تاثیرگذار است. در این پژوهش از الگوی دنیسون برای سنجش فرهنگ سازمانی سازمان مزبور استفاده شده است که شاخص-های درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت بعنوان مولفههای متغیر مستقل هستند و از الگوی دس و لامپکین برای سنجش متغیر وابسته گرایش کارآفرینی که شاخصهای استقلالطلبی، نوآوری، پیشگامی، رقابتجویی و ریسکپذیری را مورد ارزیابی قرار می دهد، استفاده شده است. نتیجه ارزیابیها و بررسی های انجام گرفته حکایت از تائید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینی در بانک کارآفرین و همچنین تائید فرضیه های فرعی مبنی بر تأثیر شاخص های درگیر شدن در کار، سازگاری ، انطباق پذیری و رسالت یا ماموریت با گرایش کارآفرینی سازمانی، دارد. در نهایت بررسی ها بیان می دارند که فرهنگ حاکم بر بانک کارآفرینی فرهنگی ماموریتی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1392/4/22 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25