Fathi R, Zeinabadi H, Nave-Ebrahim A, Abdollahi B. Developing and Validating a Model of Job Enrichment for Academic Staff: A Qualitative Study. JMDP. 2021; 33 (4) :177-205
URL:
http://jmdp.ir/article-1-3982-fa.html
فتحی رقیه، زین آبادی حسن رضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عبدالهی بیژن. تدوین و اعتباریابی مدل غنیسازی شغلی اعضای هیئت علمی: یافتههای یک مطالعه کیفی. فرایند مدیریت و توسعه. 1399; 33 (4) :205-177
URL: http://jmdp.ir/article-1-3982-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، zeinabadi_hr@khu.ac.ir
3- استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (2358 مشاهده)
موسسههای آموزش عالی با نیازها و انتظارهای نوپدید جامعه روبهرو هستند. اعضای هیئت علمی باعث کیفیت آموزش عالی میشوند و نقش مهمی در امر توسعه هر کشور ایفا میکنند. هدف پژوهش کیفی حاضر تدوین و اعتباریابی مدل نشانگان و ابعاد غنیسازی شغلی اعضای هیئت علمی است. یافتهها نشان میدهد که غنیسازی شغلی اعضای هیئت علمی میتواند در ابعادی پنجگانه طبقهبندی شود و نشانگانی بدین شرح داشته باشد: بُعد آموزشی (تسلط به کاربرد روشهای نوین و خلاقانۀ تدریس، مهارت پویاییگری استاد، اندیشهسازی در جریان آموزش، توان تدوین راهبردهای آموزشی و ارزشیابی در جریان تدریس، توانایی ارائه بازخورد و داشتن تفکر انعکاسی، برانگیزاننده بودن اهداف برتر یادگیری در مخاطبان)؛ بُعد پژوهشی (حساسیت به جمعآوری دادههای صحیح، مهارت تیمسازی و شبکهسازی (ملّی و بینالمللی)، قدرت مدیریت پروژه، تسلط بر روششناسی پژوهش و تعریف پایاننامهها مبتنی بر حل مسائل جامعه)؛ بُعد خدمات تخصصی (مهارت کارآفرینی و خلق ثروت، توانایی حل مسائل کاربردی جامعه، ارتباط با اجتماع و صنعت، و قدرت گفتمانسازی)؛ بُعد فردی (حساسیت مسئولیتی، داشتن تفکر سیستمی، داشتن تفکر شهودی، مدیریت زمان، و خودتنظیمی)؛ و بُعد سازمانی (مهارت تشکیل اجتماع یادگیرنده، توان ارتباط علمی با دانشگاههای معتبر خارج کشور، تعامل با اجتماع علمی و مربیگری همتا). در پایان برای دستیابی به غنیسازی شغلی اعضای هیئت علمی، پیشنهادهای پژوهشی و اجرایی ارائه شده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/22