دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   دوره33 شماره 4 صفحات 177-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi R, Zeinabadi H, Nave-Ebrahim A, Abdollahi B. Developing and Validating a Model of Job Enrichment for Academic Staff: A Qualitative Study. JMDP. 2021; 33 (4) :177-205
URL: http://jmdp.ir/article-1-3982-fa.html
فتحی رقیه، زین آبادی حسن رضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عبدالهی بیژن. تدوین و اعتباریابی مدل غنی‌‌سازی شغلی اعضای هیئت علمی: یافته‌‌های یک مطالعه کیفی. فرایند مدیریت و توسعه. 1399; 33 (4) :177-205

URL: http://jmdp.ir/article-1-3982-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، zeinabadi_hr@khu.ac.ir
3- استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (367 مشاهده)
موسسه‌‏های آموزش عالی با نیازها و انتظارهای نوپدید جامعه رو‏به‌‏رو هستند. اعضای هیئت علمی باعث کیفیت آموزش عالی می‌‏شوند و نقش مهمی در امر توسعه هر کشور ایفا می‏‌کنند. هدف پژوهش کیفی حاضر تدوین و اعتباریابی مدل نشانگان و ابعاد غنی‏‌سازی شغلی اعضای هیئت علمی است. یافته‏‌ها نشان می‏دهد که غنی‏‌سازی شغلی اعضای هیئت علمی می‏تواند در ابعادی پنجگانه طبقه‏‌بندی شود و نشانگانی بدین شرح داشته باشد: بُعد آموزشی (تسلط به کاربرد روش‏های نوین و خلاقانۀ تدریس، مهارت پویایی‎‌گری استاد، اندیشه‏‌سازی در جریان آموزش، توان تدوین راهبردهای آموزشی و ارزشیابی در جریان تدریس، توانایی ارائه بازخورد و داشتن تفکر انعکاسی، برانگیزاننده بودن اهداف برتر یادگیری در مخاطبان)؛ بُعد پژوهشی (حساسیت به جمع‏‌آوری داده‌‏های صحیح، مهارت تیم‏‌سازی و شبکه‌‏سازی (ملّی و بین‌‏المللی)، قدرت مدیریت پروژه، تسلط بر روش‌‎شناسی پژوهش و تعریف پایان‏‌نامه‏‌ها مبتنی بر حل مسائل جامعه)؛ بُعد خدمات تخصصی (مهارت کارآفرینی و خلق ثروت، توانایی حل مسائل کاربردی جامعه، ارتباط با اجتماع و صنعت، و قدرت گفتمان‏‌سازی)؛ بُعد فردی (حساسیت مسئولیتی، داشتن تفکر سیستمی، داشتن تفکر شهودی، مدیریت زمان، و  خودتنظیمی)؛ و بُعد سازمانی (مهارت تشکیل اجتماع یادگیرنده، توان ارتباط علمی با دانشگاه‏‌های معتبر خارج کشور، تعامل با اجتماع علمی و مربی‌گری همتا). در پایان برای دستیابی به غنی‏‌سازی شغلی اعضای هیئت علمی، پیشنهادهای پژوهشی و اجرایی ارائه شده است.
متن کامل [PDF 982 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb