1- استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، hdamghanian@semnan.ac.ir
2- پژوهشگر پسادکتری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده: (38 مشاهده)
هدف: امروزه چیرهدستی سازمانی به عنوان پاسخی به افزایش رقابت در بازار شناخته میشود و تحقق آن مستلزم به کارگیری همزمان اکتشاف و بهرهبرداری است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع چیرهدستی سازمانی در شرکتهای بیمهگر بخش خصوصی کشور صورت گرفته است.
روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) است؛ در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و مصاحبه با 13 نفر از خبرگان صنعت، موانع چیرهدستی در صنعت بیمه شناسایی و در بخش کمی با روش دیمتل فازی به بررسی میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از موانع پرداخته شده است.
یافتهها: موانع چیرهدستی سازمانی شامل بیست و سه مفهوم و شش مضمون؛ موانع طرح کسب و کار، موانع فرهنگی سازمان، موانع محیط خارجی، موانع مدیریت منابع انسانی، محدودیتهای کارکنان و محدودیتهای مدیران است و در این بین اثرگذارترین مضمون، موانع طرح کسب و کار است و محدودیتهای کارکنان در انتهای طیف اثرگذاری قرار دارد.
ارزش/ اصالت پژوهش: شناسایی موانع چیرهدستی سازمانی در بخش خصوصی صنعت بیمه که پیش از این مورد مطالعه قرار نگرفته بود و شناخت اولویتبندی آنها، موقعیت مناسبی برای شرکتهای بیمهگر برای تحقق همزمان بهرهبردای و اکتشاف فراهم میآورد.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: یک برنامه عملیاتی برای رفع موانع چیرهدستی سازمانی به ترتیب اهمیت و تاثیرگذاری آنها تدوین و پیادهسازی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فرایند توسعه دریافت: 1403/6/19 | پذیرش: 1403/7/17