1- ، mohamadnejad.alireza1@gmail.com
چکیده: (905 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ظرفیت جذب و سرمایه فکری بر عملکرد صادراتی شرکت های فناور استان گیلان با در نظر گرفتن نقش میانجی گری استراتژی های نوآوری و تقلید میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ استراتژی پژوهش توصیفی-پیمایشی است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: جامعه آماری پژوهش کلیه شرکتهای فناور استان گیلان به تعداد 360 شرکت میباشد. حجم نمونه در این پژوهش 220 شرکت فعال فناور با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس تعیین گردید. دادههای جمعآوری شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نسخه سوم نرمافزار Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان دادند که رابطه معناداری بین ظرفیت جذب، استراتژیهای نوآوری، تقلید و عملکرد صادراتی وجود دارد اما رابطه استراتژیهای تقلید با ظرفیت جذب مورد تایید قرار نگرفت. همچنین تنها نقش میانجی استراتژی نوآوری در ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد صادراتی مورد تایید قرار گرفت.
ارزش/ اصالت پژوهش: این مقاله با بهره گیری از مدل تأثیر ظرفیت جذب و سرمایه فکری بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی استراتژیهای نوآوری و تقلید، ادبیات موجود در زمینه استراتژی تقلید را برای اولین بار بسط میدهد و به بررسی ویژگیهای آن می پردازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ظرفیتسازی دریافت: 1402/11/14 | پذیرش: 1403/3/1