امروزه اهمیت فراگرد مدیریت یا همان طوری که "ماری پارکرفولت" میگوید، هنر اداره کردن سازمان به وسیله دیگران، بر کسی پوشیده نیست. کشورهای صنعتی پیشرفته از دهها سال قبل به این مقوله توجه داشتهاند و عملاً توسعه خویش را مدیون بهبود شیوههای مدیریت میدانند. کشورهای در حال توسعه نیز به اهمیت این فراگرد علمی یا هنری و یا تلفیقی از هر دو روند توسعه خویش شتاب بخشند. صاحبنظران، مدیریت را کار کردن با افراد و به وسیله افراد و گروهها برای تحقق اهداف سازمانی دانسته و کارکردهای آن را برنامهریزی، سازماندهی، انگیزش و کنترل برشمردهاند. از این میان برنامهریزی از اهمیت ویژهای برخوردار است و به تبع ماهیت و عملکرد خاص یک سازمان یا یک فعالیت مشخص انواعی دارد، ولی برنامهریزی آموزشی از آنجا که کلیه عملکردهای سازمانها به نحوی از آموزش متأثر است و یا بر روی آن تأثیر میگذارد، اهمیت خاصی دارد. در این مقاله نویسنده کوشیده است که آن دسته از مبانی و اصول کلی برنامهریزی آموزشی و نیز وظایف و فعالیتهای برنامهریز آموزشی را که آشنایی مدیران در هر سطح دورهای با آنها ضروری مینماید به اختصار معرفی نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |