دگرگونیهای اداری در دنیای معاصر حاصل تغییر و تحولات اداری از ابتدای پیدایش آنها تا به امروز میباشد و درک صحیح این دگرگونیها و شناخت دقیق معنی و مفهوم آن، مستلزم ادراک سیر تکوین این دگرگونیهاست. دگرگونیهای اداری به جهت ضرورت ناشی از تغییر چهره صنعتی جوامع و نیز افزایش معلومات و بصیرت انسان به عمق روابط انسانی، دربر گیرنده جنبههای متعددی بوده است که بتدریج در چند محور اساسی متمرکز شدهاند که به نظر نگارنده عبارتند از: 1) نقش دولت 2) برنامهریزی 3) نگرش سیستمی 4) توسعه مدیریت 5) توسعه سازمانی و 6) مدیریت مشارکتی. محورهای یادشده ضمن ارتباط متقابل و متعامل با یکدیگر، کلیت سازمانهای اجتماعی را در دنیای امروز تشکیل میدهند. در این مقاله، بعد از مقدمه کوتاه، به مختصات اداری گذشته و معاصر توجه شده، سپس محورهای یاد شده به طرز مختصر تشریح گشته و در پایان نحوه ارتباط آنها با همدیگر در کلیت سازمان، نشان داده شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |