دوره 36، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   دوره36 شماره 3 صفحات 24-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherpour Kalantari H, Pedroud A. Identifying the Principles of Citizenship Charter in State Agencies in Iran. JMDP 2023; 36 (3) :3-24
URL: http://jmdp.ir/article-1-4375-fa.html
طاهرپور کلانتری حبیب‌اله، پدرود اسداله. شناسایی اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی در دستگاه‌های دولتی ایران. فرایند مدیریت و توسعه. 1402; 36 (3) :3-24

URL: http://jmdp.ir/article-1-4375-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران. ، h.taherpour@imps.ac.i
2- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران.
چکیده:   (688 مشاهده)
هدف: این پژوهش با توجه به ضرورت استقرار منشور شهروندی در دستگاه‌های اجرایی بخش دولتی ایران، به شناسایی اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی می‌پردازد.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: رویکرد این پژوهش کمّی است و با انجام تحلیل عاملی اکتشافی در 35 دستگاه اجرایی ایران، اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی شناسایی و دسته‌بندی شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی در بخش دولتی ایران شامل چهار اصل 1) شفافیت، ارزش‌آفرینی و تکریم ارباب‌رجوع؛ 2) تقویت دسترسی، نوآوری و ارزشیابی مستمر؛ 3) شناسایی و پیمایش مشتریان و نظارت همگانی؛ و 4) تامین ابزار و فرصت برای شکایت و خدمات جایگزین است. با توجه به نتایج حاصل از اصول لازم‌الرعایه حاکم بر فرایند استقرار منشور شهروندی، مشخص گردید که مقادیر اصول باز بودن و شفافیت در ارائه اطلاعات، تقویت دسترسی و ترویج انتخاب، تواضع، نوآوری و بهبود، برجسته کردن شناسه ارائه خدمات، فرصت‌دهی برای انتخاب خدمات جایگزین، پایش و ارزیابی، تامین ابزار برای انعکاس شکایت مشتریان، شناسایی مشتریان، و پیمایش مشتریان و کارکنان برای بهبود خدمت کمتر از میانگین (3) است و بهتر است که دستگاه‌های دولتی اقداماتی را در جهت بهبود آن‌ها انجام دهند.
ارزش/ اصالت پژوهش: با توجه به اهتمام دولت‌های گذشته در استقرار منشور شهروندی در دستگاه‌های اجرایی ایران، این پژوهش تلاش نموده است با شناسایی اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی، به عنوان یک مرجع، به توسعه دانش نظری و کاربردی برای ارتقای خدمات دستگاه‌های اجرایی و صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری همراه با ارتقای شفافیت و پاسخگویی در نظام اداری نقش بسزایی داشته باشد.


متن کامل [PDF 1008 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1402/2/3 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار الکترونیک: 1402/9/19

فهرست منابع
1. Acharya, S. (2010). Implementation of Citizen's Charter and Improving Municipal Services in Nepal: Myth or Reality? The University of Bergen.
2. Beniwal, V. S. (2005). Challenges and Prospects of Implementing Citizen's Charter: A Study of Panchkula (Haryana) Municipal Council in India. University of Bergen.
3. Bichanga, W. O., & Aseyo, L. (2013). Causes of Loan Default within Micro Finance Institutions in Kenya. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(12), 316-335.
4. Bourgon, J. (2007). Responsive, Responsible and Respected Government: Towards a New Public Administration Theory. International Review of Administrative Sciences, 73(1), 7-26. [DOI:10.1177/0020852307075686]
5. Bovaird, T., & Löffler, E. (2009). More Quality through Competitive Quality Awards? An Impact Assessment Framework. International Review of Administrative Sciences, 75(3), 383-401. [DOI:10.1177/0020852309337687]
6. Boyte, H. C. (2005). Reframing Democracy: Governance, Civic Agency, and Politics. Public Administration Review, 65(5), 536-546. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2005.00481.x]
7. Chado, J., & Johar, F. B. (2016). Public Participation Efficiency in Traditional Cities of Developing Countries: A Perspective of Urban Development in Bida, Nigeria. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 219(1), 185-192. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.05.004]
8. Cooper, L. (2012). Eastern Hemisphere Distribution: Handbook of Administrative Ethics: John and Wily Publishers.
9. Denhardt, R. B., & Denhardt, J. V. (2000). The New Public Service: Serving rather than Steering. Public Administration Review, 60(6), 549-559. [DOI:10.1111/0033-3352.00117]
10. Doern, G. B. (1993). The UK Citizen's Charter: Origins and Implementation in Three Agencies. Policy & Politics, 21(1), 17-29. [DOI:10.1332/030557393782453961]
11. Drewry, G. (2005). Citizens as Customers-Charters and the Contractualisation of Quality in Public Services. Public Management Review, 7(3), 321-340. [DOI:10.1080/14719030500180823]
12. Fortuito, A. M., Bhuiyan, M., Haque, F., Shabnam, L., Krishna, A., & Withana, C. (2015). Citizen's Charter Driven Service Area Improvement. Asia-Pacific Software Engineering Conference (APSEC). [DOI:10.1109/APSEC.2015.43]
13. Gamage, C. J. K. (2018). Enhancing Public Service Delivery: A Study of Citizen's Charter Practice in Galle District Sri Lanka. Master in Public Policy and Governance (MPPG). North South University.
14. Gautam, B. R. (2008). Factors Affecting Application of New Public Management Oriented Reforms for Reforming Nepalese Public Administration. At the Third Annual Himalyan Policy Research Conference.
15. Gupta, A. K., & Shrestha, G. L. (2021). Citizen Charter in Nepali Public Sector Organizations: Does it Really Work? Policy & Governance Review, 5(1), 18-32. [DOI:10.30589/pgr.v5i1.368]
16. Habib, M., & Abera, A. K. (2016). Assessment of Citizens' Charter Implementation Status in Oromia Region of Ethiopia: The Case of Selected Regional State Bureaus. International Journal of African and Asian Studies, 28(1), 1-10.
17. Haque, M. S. (2005). Limits of the Citizen's Charter in India: The Critical Impacts of Social Exclusion. Public Management Review, 7(3), 391-416. [DOI:10.1080/14719030500180971]
18. Jahangiri, A. (2003). Client- Friendly Government. Management and Development Process, 17(2), 34-41. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-204-fa.html]
19. Li, T., Kong, L., & Zhang, H. (2009). Performance Evaluation Model of Public Service-Oriented Government Based on BP Neural Network. International Conference on Management and Service Science. [DOI:10.1109/ICMSS.2009.5305841]
20. Monem, M., & Baniamin, H. M. (2017). Public Service Ethics and Corruption in Bangladesh. In Public Administration in South Asia (pp. 237-256). Routledge. [DOI:10.4324/9781315089294-12]
21. Moosavi Bojnourdi, S. M., & Mehrizi Sani, M. (2013). Citizenship Rights in Imam Khomeini's Viewpoints. Pajouheshnameh Matin, 15(61), 1-24. [In Farsi]
22. Norman, W., & MacDonald, C. (2004). Getting to the Bottom of "Triple Bottom Line". Business Ethics Quarterly, 14(2), 243-262. [DOI:10.5840/beq200414211]
23. Osborne, D., & Gaebler, T. (1992). Reinventing Government. Penguin Press.
24. Pollitt, C. (1994). The Citizen's Charter: A Preliminary Analysis. Public Money & Management, 14(2), 9-14. [DOI:10.1080/09540969409387809]
25. Rab, A., & Rahaman, M. M. (2017). Challenges and Prospects of Implementing Citizen Charter: A Study of :union: Parishad in Bangladesh. Research on Humanities and Social Sciences, 7(3), 1-8.
26. Razzaque, F. (2012). Citizen's Charter and Its Effectiveness: A Case Study of Department of Immigration and Passports of Bangladesh. IGS Working Paper Series No. 01/2012.
27. Saguin, K. (2012). Implementing the Citizen's Charter in the Philippines. Palaiseau: Ecole Polytechnique Federale De Lausanne.
28. Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Pearson Education.
29. Sharma, D. (2012). An Evaluation of a Citizen's Charter in Local Government: A Case Study of Chandigarh, India. Journal of Administration & Governance, 7(1), 86-95.
30. الواني، سيدمهدي، و رياحي، بهروز (1382). نظريه نوين مديريت كيفيت جامع در بخش دولتي ايران. نشريه تحول اداري، 7(41 و 42)، 83-41.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb