دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 25-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinpour D, RasulzadehDarbandiGhadim M, Pourezzat A A, Ghorbanizadeh V. Public service excellence based on the Islamic values. JMDP. 2022; 34 (4) :3-25
URL: http://jmdp.ir/article-1-4346-fa.html
حسین پور داود، رسول زاده دربندی قدیم محمّدعلی، پورعزت علی اصغر، قربانی زاده وجه الله. تعالی خدمات عمومی بر پایۀ ارزش‎های اسلامی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (4) :25-3

URL: http://jmdp.ir/article-1-4346-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- مدیریت دولتی - تصمیم‌گیری و خط مشی گذاری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران ، a.rasulzadeh@atu.ac.ir
3- گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (405 مشاهده)
هدف: نظر به اهمیت ارائه خدمت برای تامین نیازهای عمومی مردم، ضمن تشریح موضوع از منظر نظریه­‌های غربی، با اتکا به مبانی و رویکردهای اسلامی، الگویی برای تعالی خدمات عمومی در بخش دولتی ارائه شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: ابتدا با مرور پارادایم‌های اداره دولت در مکاتب مختلف، نزدیکترین الگو یعنی مدیریت ارزشهای عمومی مبنای تحلیل مقایسه­‌ای قرار گرفت. سپس در راستای تبیین ابعاد تعالی خدمات عمومی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، از تفسیر قرآنی المیزان بهره برده شد. از اینرو، یک روش کیفی برای پژوهش انتخاب گردید که با توجه به منبع متنی داده‌­ها از نوع تحلیل مضمون است.
یافتهها: مولفه‌های موثر بر تعالی خدمات در رویکرد اسلامی در چارچوبی مشتمل بر دو بُعد «حُسن فعلی» و «حُسن فاعلی» تقسیمپذیر هستند که مضامین به‌‏دست­‌آمده برای هر یک از این ابعاد در قالب 13 مقوله فراگیر ارائه شده است. در نهایت، وجه تمایز تعالی خدمات عمومی در نظام ارزشی اسلام با نگرش علمی موجود در فلسفه غرب مورد بحث قرار گرفته است.
ارزش/ اصالت پژوهش: با توجه به فقدان الگوی مدونی در این زمینه، پژوهش حاضر در پی آن است که از رهگذر کشف ابعاد و مولفه‌­های مزبور، متولیان حکمرانی قادر شوند ملاک عالی بودن یک خدمت را درک کنند و شاخص‌­های تعالی را در واحد اجرایی خود بهدست آورند.
 
متن کامل [PDF 1052 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/11 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.