XML English Abstract Print


1- موسسه ، h.taherpour@Imps.ac.ir
2- موسسه
چکیده:   (160 مشاهده)
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل به امر به معروف و نهی از منکر است. نوع روش تحقیق کاربردی، اکتشافی، توصیفی، پیمایشی، علی و میدانی است. با مرور ادبیات پژوهش عوامل موثر بر تمایل به امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کارکنان یک سازمان عمومی بوده است که به شیوه تصادفی سیستماتیک 270 نفر انتخاب و 228 نفر نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل رگرسیون چندمتغیره خطی و آزمون تی مستقل استفاده شده است. براساس تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل موثر بر تمایل به امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شد که عبارتند از توجه به اخلاق، رفتار مسئولین، آموزش، همت، ترس، رواج منکر. همچنین براساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون مشخص شد که عوامل "توجه به اخلاق"، "رفتار مسئولین"، "آموزش"، "همت" و متغیر "اتخاذ بهترین روش در نصیحت دیگران" تاثیر دارند. همچنین براساس نتایج حاصل از آزمون تی مشخص گردید که میزان تمایل به امر به معروف و نهی از منکر در سطح مطلوبی نبوده است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/3/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.