دوره 35، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   دوره35 شماره 1 صفحات 80-61 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taherpour kalantari H, Alipour H, Sha'banzade Ahandani S. Identifying Individual Factors Affecting the Tendency to “Nahye az Monkar” and Measuring Their Impact on Decreasing Organizational Corruption. JMDP 2022; 35 (1) :61-80
URL: http://jmdp.ir/article-1-4147-fa.html
طاهرپورکلانتری حبیب‌اله، علی‌پور حسن، شعبان زاده آهندانی صاحب. شناسایی عوامل فردی موثر بر تمایل به نهی از منکر و سنجش آن در فساد اداری. فرایند مدیریت و توسعه. 1401; 35 (1) :61-80

URL: http://jmdp.ir/article-1-4147-fa.html


1- گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌‌ریزی، تهران، ایران ، h.taherpour@Imps.ac.ir
2- گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌‌ریزی، تهران، ایران
چکیده:   (1238 مشاهده)
هدف: هدف اولیه پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تمایل به نهی از منکر در فساد اداری است. در ادامه مطالعه، میزان تاثیرگذاری عوامل موثر نیز شناسایی میشود.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: نوع روش پژوهش کاربردی، اکتشافی، توصیفی، پیمایشی، علّی و میدانی است. با مرور ادبیات پژوهش، عوامل موثر بر تمایل به نهی از منکر شناسایی میشوند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کارکنان یک سازمان عمومی است که به شیوه تصادفی نظاممند 228 نفر نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیکهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل رگرسیون چندمتغیره خطی، و آزمون T مستقل استفاده شده است.
یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل موثر بر تمایل به نهی از منکر شناسایی شدند که عبارتاند از توجه به اخلاق، رفتار مسئولان، آموزش، همت، ترس، و رواج منکر. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون مشخص شد که عوامل توجه به اخلاق، رفتار مسئولان، آموزش، همت، و اتخاذ بهترین روش در نصیحت دیگران بر تمایل به نهی از منکر تاثیر مثبت دارند. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از آزمون T مشخص گردید که میزان تمایل به نهی از منکر در فساد اداری در سطح مطلوبی نبوده است.
ارزش/ اصالت پژوهش: در کشور ایران کمتر به موضوع امر به معروف و نهی از منکر به صورت میدانی پرداخته شده است. پژوهش فعلی میکوشد یکی از مفاهیم نظام ارزشی (نهی از منکر) را در قالب پژوهش کمّی مورد بررسی قرار دهد.
پیشنهادهای اجرایی: میتوان از نتایج این پژوهش در جهت کاهش میزان فساد اداری در سازمان دولتی و عمومی و خصوصی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1202 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/3/9 | انتشار الکترونیک: 1401/8/18

فهرست منابع
1. Akbari Dastak, F. (2015). The Scientific and Efficient Methods of Iranian Disciplinary Forces on the Enforcement of Command to Virtue and Prevention from Sin on Facing of People. Pazhoohesh va Andisheh, 12(33), 1-31. [http://init.jrl.police.ir/article_10242.html]
2. Banisar, D. (2011). Whistleblowing: International Standards and Developments. Corruption and Transparency: Debating the Frontiers between State, Market and Society, I. Sandoval, ed., World Bank-Institute for Social Research, UNAM, Washington, DC.
3. Chalouat, I., Carrión-Crespo, C., & Licata, M. (2019). Law and Practice on Protecting Whistle-Blowers in the Public and Financial Services Sectors. International Labour Organization, Working Papers, No. 328.
4. Gholizadeh, A., & Rajabi, T. (2013). The Role of Commanding Right and Forbidding Wrong in Social Capital Improvement among the Girl Students. Journal of Culture-Communication Studies, 14(22), 31-51. [http://www.jccs.ir/article_3343.html]
5. Khalid, H., Samad, K. A., & Kayadibi, S. (2015). Reducing Apathy in the Face of Corrupt Behaviour: Whistleblowing as an Act of 'Amr bi-l-ma'ruf wa-Nahy 'an al-Munkar. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 3(3), 44-57. [DOI:10.24191/jeeir.v3i3.9067]
6. Mohammadi, M., Rafie, H., Mousavi, M. T., & Hosseinzadeh, S. (2016). Corruption Perception and Perceived Social Justice: Upgrading the Administrative Integrity of Organizations and Improving the Citizens' Perceived Justice. Half -Yearly of Social Problems of Iran, 7(1), 125-144. [http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2555-fa.html] [DOI:10.18869/acadpub.jspi.7.1.125]
7. Salimi, G., & Pourezzat, A. (2010). The Effect of the Perception of Injustice in Organization on Tendency of Administrative Corruption. Strategic Management Thought, 4(1), 131-159. [http://smt.journals.isu.ac.ir/article_139.html]
8. Sarif, S. M., & Ismail, Y. (2016). The Promotion of Goodness (Al Amr Bil Ma'ruf) and Prevention of Evil (Wa Nahyu 'Anil Munkar) For Sustainable Growth of Islamic Finance Industry. International Journal of Business, Economics and Law, 9(5), 10-17.
9. Vandekerckhove, W., & Phillips, A. (2019). Whistleblowing as a Protracted Process: A Study of UK Whistleblower Journeys. Journal of Business Ethics, 159(1), 201-219. [DOI:10.1007/s10551-017-3727-8]
10. اسلامی اردکانی، سیدحسن (1375). امر به معروف و نهی از منکر. انتشارات خرم.
11. اصغری، محمد (1378). مسئولیت همگانی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر، همراه با مقاله شوراها و مشارکت مردم. انتشارات اطلاعات.
12. اکبری، محمدرضا (1376). تحلیلی نو و عملی از امر به معروف و نهی از منکر در عصر حاضر. انتشارات پیام عترت.
13. برزی، ودود (1380). نظری بر آفات گفتار: بر اساس آیات‌، احادیث و برخی قوانین موضوعه‌. چاپ دوم، انتشارات آیدین.
14. حجاج، ‎مسلم‎بن (1394). صحیح مسلم. ترجمۀ خالد ایوبی‎نیا، جلد سوم، انتشارات حسینی اصل.
15. حرعاملی، محمدبن‏حسن (1386). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. جلد شانزدهم، چاپ دهم، انتشارات کتابچی.
16. خامنه‎ ای، سیدعلی (1373). فرهنگ و تهاجم فرهنگی (برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای). انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب.
17. دادسرای انقلاب اسلامی (1369). شیوه‎های صحیح امر به معروف و نهی از منکر. انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
18. رحمانی، محمد (1393). امر به معروف و نهی از منکر در آینه اجتهاد. انتشارات معروف.
19. طاهری، زینب (1394). امر به معروف و نهی از منکر. دانشنامه پژوهه، پژوهشکده باقرالعلوم(ع).
20. عابدی، محمد (1392). امر به معروف و نهی از منکر در آیینه قرآن کریم. انتشارات معروف.
21. قرائتی، محسن (1377). امر به معروف و نهی از منکر. انتشارات موسسه فرهنگی درس‎هایی از قرآن.
22. قربانی لاهیجی، زین‎العابدین (1384). تفسیر جامع آیات‎الاحکام. جلد هفتم و هشتم، انتشارات سایه.
23. مجلسی، محمدباقر (1386). بحارالانوار. چاپ چهارم، انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
24. مرکز تحقیقات اسلامی سپاه (1372). امر به معروف و نهی از منکر. انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي.
25. مسعودی، محمداسحاق (1384). پژوهشی در امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و روایات. چاپ سوم، انتشارات بین‎الملل.
26. مصباح یزدی، محمدتقی، و شبان‎نیا، قاسم (1389). بزرگ‎ترین فریضه. چاپ دوم، انتشارات نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
27. منتظری، حسینعلی (1387). معارف و احکام نوجوان. گردآورنده ناصر مکاریان، چاپ سوم، انتشارات سرایی.
28. هومن، حیدرعلي (1380). تحليل داده‎هاي چندمتغيري در پژوهش رفتاري. انتشارات پارسا.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb