دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   دوره33 شماره 4 صفحات 70-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toosi A, Ahmadi A, Hashemi Touloun M R S. An Optimal Corporate Governance Framework for Internationalization: A case study. JMDP. 2021; 33 (4) :29-70
URL: http://jmdp.ir/article-1-3991-fa.html
طوسی عباس، احمدی عباس، سیدهاشمی تولون محمدرضا. تدوین چارچوب مطلوب راهبری شرکتی برای بین‌المللی شدن: مطالعه موردی. فرایند مدیریت و توسعه. 1399; 33 (4) :70-29

URL: http://jmdp.ir/article-1-3991-fa.html


1- استادیار گروه حقوق خصوصی و اقتصادی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، m.r.s.hashemi@atu.ac.ir
چکیده:   (48482 مشاهده)
تحلیل محیط جهانی صنعت نفت و تحولات آن نشان می‌دهد که صنعت نفت یک بخش ضروری از انرژی و اقتصاد جهان باقی می‌ماند، ولی در یک محیط متفاوت و با ویژگی‌هایی تغییریافته؛ صنعتی با فناوری‌ها، چالش‌ها، الزام‏ها، فرصت‌ها و بازیگرانی متفاوت که در نتیجه نیازمند بازآفرینی در مدل راهبری شرکتی بازیگران در راستای تطابق با تغییرهای محیطی است. در این راستا، یکی از اصلاحات بنیادین مورد نیاز شرکت ملّی نفت ایران به منظور تطابق با محیط جدید، بین‌المللی شدن است. یکی از اولین اقدام‌‏ها در جهت بین‌المللی شدن، تغییر چارچوب راهبری شرکتی با شرایط بازار و دنیای صنعت نفت است. اهمیت این پژوهش در تبیین مدل مطلوب راهبری شرکتی برای افزایش بهره‌وری شرکت ملّی نفت ایران، و به‏‌طور کلی اقتصاد ایران تعیین می‌شود. هدف این پژوهش تدوین مدل مطلوب راهبری شرکتی برای شرکت ملّی نفت در راستای بین‌المللی شدن مبتنی بر روش کیفی داده‏‌بنیاد است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مدل مطلوب راهبری شرکتی شامل تغییرهای اساسی در جهت‌گیری کلان راهبری شرکتی در راستای ایجاد توازن میان اهداف تجاری و غیرتجاری به منظور ایجاد بهترین عملکرد در طولانی‌مدت است. به این منظور، باید سازوکارهای داخلی و خارجی راهبری شرکتی در شرکت ملّی نفت ایران تغییر یابد. چارچوب مطلوب راهبری شرکتی زمینه‏‌ساز پیامد‏هایی مانند جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، دسترسی به شبکۀ توانمندی‌های بین‌المللی و انتقال فناوری، قدرت تاثیرگذاری در مناسبات سیاسی ـ اقتصادی بین‌المللی، و توسعه توانمندی‌های مختلف حاصل از فعالیت‏‌های بین‌المللی می‌‏شود.
متن کامل [PDF 1126 kb]   (2657 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/31 | پذیرش: 1399/12/23 | انتشار الکترونیک: 1400/3/18

فهرست منابع
1. Al-Mazeedi, W. (1992). Privatizing National Oil Companies in the Gulf. Energy Policy, 20(10), 983-994. [DOI:10.1016/0301-4215(92)90186-6]
2. Andersen, O. (1993). On the Internationalization Process of Firms: A Critical Analysis. Journal of International Business Studies, 24(2), 209-231. [DOI:10.1057/palgrave.jibs.8490230]
3. Banasadegh, Z., Zahedi, S., & Farjadi, G. (2020). A Model for Development Planning Process Based on the Sustainable Development Approach in the Iranian Oil Industry. Quarterly Journal for Management and Development Process, 33(3), 95-128. [DOI:10.52547/jmdp.33.3.95]
4. Beamish, P. W. (1990). The Internationalization Process for Smaller Ontario Firms: A Research Agenda. Research in Global Business Management, 1(1), 77-92.
5. Calof, J. L., & Beamish, P. W. (1995). Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization. International Business Review, 4(2), 115-131. [DOI:10.1016/0969-5931(95)00001-G]
6. Chandler, J. (2017). Stewardship of Offshore Petroleum: Where is the Value? Marine Policy, 81(1), 64-70. [DOI:10.1016/j.marpol.2017.03.015]
7. Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis: Sage Publications.
8. Colgan, J. D. (2014). Oil, Domestic Politics, and International Conflict. Energy Research & Social Science, 1(1), 198-205. [DOI:10.1016/j.erss.2014.03.005]
9. Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory: Sage Publications.
10. Friess, B., Baumgartner, R. J., & Bauer, G. (2008). Success Factors of Petroleum Exploration and Production Companies. International Journal of Services and Operations Management, 4(2), 145-164. [DOI:10.1504/IJSOM.2008.016608]
11. Gordon, R., & Stenvoll, T. (2007). Statoil: A Study in Political Entrepreneurship. The Changing Role of National Oil Companies in International Energy Markets.
12. Grant, R. (2005). Oil Company Strategies from 1970 to the Present. Encyclopaedia of Hydrocarbons, 4(1), 301-321.
13. Grant, R. M. (2003). Strategic Planning in a Turbulent Environment: Evidence from the Oil Majors. Strategic Management Journal, 24(6), 491-517. [DOI:10.1002/smj.314]
14. Griffiths, M., O'callaghan, T., & Roach, S. C. (2008). International Relations: The Key Concepts: Taylor & Francis.
15. Guzman, A. T. (2004). Global Governance and the WTO. Boalt Working Papers in Public Law.
16. Guzman, R., Carvajal, P., & Kinbaum, A. (2019). Internationalization of National Oil Companies. [https://www.adlittle.com/en/NOC_Internationalization.]
17. Heinrich, A. (2005). Why Corporate Governance in the Russian Oil and Gas Industry is Improving. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 5(4), 3-9. [DOI:10.1108/14720700510616550]
18. Hilb, M. (2012). New Corporate Governance: Successful Board Management Tools: Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-3-642-23595-5]
19. James, R. A. (2011). Strategic Alliances between National and International Oil Companies. Paper Presented at the Pillsbury Energy Conference, Lansdowne, Virginia.
20. Kalafsky, R. V. (2009). Export Challenges and Potential Strategies: Canadian Manufacturers in the Chinese Market. Journal of Small Business and Enterprise Development, 16(1), 47-59. [DOI:10.1108/14626000910932872]
21. Kheir-andish, M., Zare'a, M., & Mokhtari, M. (2018). An Infrastructural Model for Internationalization of Iranian National Oil Company: An Exploratory and Comparative Study for Proposing a Transformational Path. Quarterly Journal for Management and Development Process, 31(2), 65-90.
22. kumar, P., & Reshma, R. (2018). Corporate Governance Practices in Petroleum Sector. IOSR Journal of Engineering, 8(11), 70-73.
23. Lahn, G., Marcel, V., Mitchell, J., Myers, K., & Stevens, P. (2007). Good Governance of the National Petroleum Sector. The Chatham House.
24. Ledesma, D. (2009). The Changing Relationship between NOCS and IOCS in the LNG Chain. Oxford Institute for Energy Studies NG 32.
25. Marcel, V. (2006). Oil Titans: National Oil Companies in the Middle East: Brookings Institution Press.
26. Marcel, V. (2016). Guidelines for Good Governance in Emerging Oil and Gas Producers 2016. Research Paper, Chatham House.
27. McPherson, C. (2004). National Oil Companies-Evolution, Issues, Outlook. Oil, Gas & Energy Law Journal (OGEL), 2(2), 1-24.
28. Mishra, N. (2015). Corporate Governance in Russia. in Corporate Governance, Responsibility and Sustainability (pp. 91-116): Springer. [DOI:10.1057/9781137361851_6]
29. Mitchell, J. V., Marcel, V., & Mitchell, B. (2012). What Next for the Oil and Gas Industry?: Chatham House London.
30. Rundh, B. (2007). International Marketing Behaviour Amongst Exporting Firms. European Journal of Marketing, 41(1/2), 181-198. [DOI:10.1108/03090560710718175]
31. Searle, R. (2010). Corporate Governance in the Major Oil and Gas Companies: University of Massachusetts, Lowell, United States of America (USA).
32. Stevens, P. (2003). National Oil Companies: Good or Bad. A Literature Survey. National Oil Companies Workshop Current Roles and Future Prospects World Bank.
33. Stevens, P. (2008). National Oil Companies and International Oil Companies in the Middle East: Under the Shadow of Government and the Resource Nationalism Cycle. Journal of World Energy Law & Business, 1(1), 5-30. [DOI:10.1093/jwelb/jwn004]
34. Stevens, P. (2015). Prospects for Iran's Oil and Gas Sector: Chatham House for the Royal Institute of International Affairs.
35. Tordo, S. (2011). National Oil Companies and Value Creation: The World Bank. [DOI:10.1596/978-0-8213-8831-0]
36. Von der Mehden, F. R., & Troner, A. (2007). Petronas: A National Oil Company with an International Vision. Baker Institute for Public Policy, Rice University, Houston.
37. Welch, L. S., & Luostarinen, R. (1988). Internationalization: Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14(2), 34-55. [DOI:10.1177/030630708801400203]
38. امینی، علیرضا، و فتاحی، حمیدرضا (1397). طراحی الگوی بین‌المللی‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرکت‌های دانش‌‌بنیان مبتنی بر نانو. نشریه مدیریت بازرگانی، 10(3)، 602-583. [DOI:10.22059/jibm.2018.253543.2972]
39. بندریان، رضا (1397الف). لزوم بین‌المللی شدن صنعت نفت ایران و جایگاه فناوری در تحقق آن. نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز، 1(154)، 22-14. [http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2272-fa.html]
40. بندریان، رضا (1397ب). پیاده‌سازی کسب‌‌وکار مبتنی بر توسعه فناوری، فرایند اصلی گذار شرکت‌های ملّی نفت به سوی بین‌‌المللی شدن. نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز، 1(159)، 25-17. [http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2399-fa.html]
41. بندریان، رضا (1397ج). تحلیل روند تکامل اجرای فعالیت‌های نوآوری فناورانه در کسب‌وکار جهانی حوزه بالادستی صنعت نفت. نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز، 1(160)، 21-13. [http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2428-fa.html]
42. بندریان، رضا (1398الف). قواعد جهانی شدن و الزامات حرکت به سوی الگوی کسب‌‌وکار بین‌‌المللی در شرکت‌‌های ملّی نفت. نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز، 1(167)، 64-55. [http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2626-fa.html]
43. بندریان، رضا (1398ب). مزیت رقابتی شرکت‌‌های فعال در حوزه بالادستی صنعت نفت؛ مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری جهت حصول به شایستگی‌‌های فناورانه. نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز، 1(164)، 30-23. [http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2543-other.html]
44. بندریان، رضا (1398ج). تبیین ماهیت فعالیت‌های پژوهش و فناوری در شرکت‌های دارای «رقابت‌پذیری در زمینه فناوری» و «رقابت‌پذیری با منشا فناوری» در حوزه بالادستی صنعت نفت. نشریه اکتشاف و تولید نفت و گاز، 1(165)، 39-29. [http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2577-fa.html]
45. حساس یگانه، یحیی (1385). حاکمیت شرکتی در ایران. نشریه حسابرس، 8(32)، 39-32.
46. درخشان، مسعود (1393). قراردادهای نفتی از منظر تولید صیانتی و ازدیاد برداشت: رویکرد اقتصاد مقاومتی. نشریه اقتصاد اسلامی، 6(2)، 52-7. [http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1558.html]
47. درخشان، مسعود، و تکلیف، عاطفه (1394). انتقال و توسعه فناوری در بخش بالادستی صنعت نفت ایران: ملاحظاتی در مفاهیم، الزامات، چالش‌ها و راهکارها. نشریه پژوهش‌نامه اقتصاد انرژی ایران، 4(14)، 88-33. [https://dx.doi.org/10.22054/jiee.2015.1063]
48. رضایی، ذبیح‌اله (1395). راهبری شرکتی و اخلاق. ترجمه بیتا مشایخی، انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
49. زارع میرک‌آباد، محمد امین (1394). تدوین الگوی بین‌المللی شدن شرکت ملّی نفت ایران از طریق بررسی تطبیقی این فرایند در شرکت استات اویل نروژ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
50. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (1395). اصول راهبری شرکتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی. ترجمۀ شاهین احمدی، انتشارات بورس وابسته به شرکت اطلاع‌‌رسانی و خدمات بورس.
51. طاهری فرد، علی؛ شیریجیان، محمد، و مهرافشان، محمدرضا (1394). بررسی تطبیقی اساسنامه‌های شرکت ملّی نفت ایران در دوره زمانی 1333 تا 1356، ارائه اصولی برای اساسنامه جدید. نشریه پژوهشنامه اقتصادی ایران، 4(14)، 152-123. [https://dx.doi.org/10.22054/jiee.2015.1065]
52. فقیهی، ابوالحسن؛ تاج‌الدین، مهدی، و تاج‌الدین، مهران (1389). بین‌المللی شدن کسب‌‌وکارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی: ارائۀ یک مدل علّی. نشریه علوم مدیریت ایران، 5(17)، 22-1. [http://journal.iams.ir/article_47.html]
53. گودرزی، زهرا، و باقری، محمود (1394). تحلیل قوانین جدید در حوزه نفت و گاز و بررسی ظرفیت قانونی موجود در پذیرش تحولات قراردادی. نشریه مطالعات حقوق انرژی، 1(2)، 166-153. [https://dx.doi.org/10.22059/jrels.2015.57208]
54. نمازی، محمد، و دریایی، عباسعلی (1395). پیش‌بینی نرخ حاکمیت شرکتی با استفاده از شبکه‌های عصبی (مورد مطالعه: شرکت‌های پذیرفته‌‌شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران). نشریه دانش حسابرسی، 16(64)، 20-5. [http://danesh.dmk.ir/article-1-1340-fa.html]
55. هیلب، مارتین (1395). نگاهی نو به حاکمیت شرکتی: ابزارهایی برای موفقیت هیئت‌‌مدیره. ترجمه محمدعلی شاه‌حسینی و محمدهادی رنجبر، انتشارات دانشگاه تهران.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.