دوره 10، شماره 2 و 3 - ( تابستان و پاييز 1375 )                   دوره10 شماره 2 و 3 صفحات 113-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

گلچین ماهرخ، قربانی اعظم. بررسی تئوری بهداشتی- انگیزشی هرزبرگ. فرایند مدیریت و توسعه. 1375; 10 (2 و 3) :108-113

URL: http://jmdp.ir/article-1-392-fa.html


چکیده:   (9212 مشاهده)

روانشناسان معتقدند که برای انجام دادن هر عملی انگیزه‌ای وجود دارد و این انگیزه بر مبنای نیاز است و این نیاز به ارضای خاطر است که انگیزه انجام دادن و یا خودداری از انجام دادن کاری را در انسان به وجود می‌آورد. احتیاج، مهمترین عامل محرکه‌ای است که انسان را به فعالیت وا می‌دارد. زمانی رضایت خاطر در آدمی ایجاد می‌شود که انسان بتواند کلیه احتیاجات خود را با در نظر گرفتن تنشها و هیجاناتش مرتفع سازد. هر گاه عضو سازمانی احساس کند وظیفه‌ای که به او محول است موجبات رضایت خاطر او را فراهم نمی‌سازد، وی مقداری از نیرو و توانایی خود را برای تغییر وضع و موقعیتی که در آن قرار دارد، به کار خواهد بست. اگر این ناخشنودی و عدم رضایت خاطر زمانی طولانی استمرار یابد، کارآیی و سودمندی سازمان را به طور محسوس کاهش خواهد داد.

متن کامل [PDF 290 kb]   (4043 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1391/1/23 | پذیرش: 1393/4/24 | انتشار الکترونیک: 1393/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb