دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 212-187 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feili M, Tavallaei R. A Conceptual Design for Knowledge Management System 2.0 Based on Soft Systems Methodology (SSM) Approach. JMDP 2022; 34 (4) :187-212
URL: http://jmdp.ir/article-1-3673-fa.html
فیلی مینا، تولایی روح اله. طرّاحی الگوی مفهومی سیستم مدیریت دانش 2.0 با رویکرد روش‌شناسی سیستم‌های نرم (SSM). فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (4) :187-212

URL: http://jmdp.ir/article-1-3673-fa.html


1- مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2- گروه سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، r_tavallaei@sbu.ac.ir
چکیده:   (1903 مشاهده)
هدف: با پیدایش رویکردهای نوین در مدیریت دانش، ضرورت بکارگیری ابزارهای نوین در مدیریت دانش سازمان‌ها بهروشنی احساس می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی مفهومی سیستم مدیریت دانش 2/0 در سازمان حج و زیارت با استفاده از روششناسی سیستم‌های ‌نرم است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: نوع پژوهش اکتشافی و روش گردآوری اطلاعات، مطالعات میدانی، مصاحبه، پرسشنامه‌های ‌تشریحی و تحلیلی است که برای اجرای مراحل هفتگانه روش‌شناسی سیستم‌های ‌نرم گردآوری شده است. جامعه آماری مدیران و کارشناسان ارشد معاونت‌های سازمان حج و زیارت هستند که با ساختار سازمان و موضوع مدیریت دانش و فناوری‌های اطلاعاتی آشنایی کامل دارند.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش مولفه‌های ‌اصلی سیستم مدیریت دانش2/0 شامل همکاری، تشریک مساعی، پیوند، گفتگو، آموزش، مشوق‌های انگیزشی، ثبات مدیریتی، قطعیت سیستم و تشویق و تنبیه است. از میان مولفههای نهگانه، مهمترین مولفه در سازمان همکاری است که باید در میان کارکنان و همه بخش‌های سازمان گسترش یابد. لازمۀ گسترش همکاری، حمایت مدیریت ارشد از نگرش همکارانه در سازمان است.
پیشنهادهای اجرایی: گسترش فعالیت‌ مشارکتی و ترویج حس اتمسفری در سازمان، به طوری که کارکنان سازمان را از خود بدانند و دریابند که نظرشان در پیشرفت سازمان اثرگذار است. همچنین، ایجاد کردن توازن میان مباحث مادی، هم‌فکری و هم‌اندیشی در سازمان.
متن کامل [PDF 1671 kb]   (681 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/3/1 | پذیرش: 1399/10/2 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

فهرست منابع
1. Andriole, S. J. (2010). Business Impact of Web 2.0 Technologies. Communications of the ACM, 53(12), 67-79. [DOI:10.1145/1859204.1859225.]
2. Asian Productivity Organization (APO). (2020). Knowledge Management: Tools and Techniques Manual. [https://www.apo-tokyo.org/publications/wp-content/uploads/sites/5/KM-Tools-and-Texhniques-Manual.pdf]
3. Bebensee, T., Helms, R., & Spruit, M. (2012). Exploring Web 2.0 Applications as a Mean of Bolstering Up Knowledge Management. Leading Issues in Social Knowledge Management, 9(1), 1-9.
4. Boughzala, I., & Dudézert, A. (Eds.). (2012). Preface. Knowledge Management 2.0: Organizational Models and Enterprise Strategies. IGI Global. [DOI:10.4018/978-1-61350-195-5.] [PMCID]
5. Checkland, P. (2000a). Systems Thinking, Systems Practice: Includes a 30-Year Retrospective. Journal-Operational Research Society, 51(5), 647-648. [DOI:10.2307/254200.]
6. Checkland, P., & Scholes, J. (2000b). Soft Systems Methodology in Action: Including a 30-Year Retrospective. Journal-Operational Research Society, 51(5), 648-649. [DOI:10.2307/254201.]
7. Dave, B., & Koskela, L. (2009). Collaborative Knowledge Management- A Construction Case Study. Automation in Construction, 18(7), 894-902. [DOI:10.1016/j.autcon.2009.03.015.]
8. Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know: Harvard Business Press.
9. Gupta, B., Dasgupta, S., & Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a Government Organization in a Developing Country: An Empirical Study. The Journal of Strategic Information Systems, 17(2), 140-154. [DOI:10.1016/j.jsis.2007.12.004.]
10. Jafari, S. M., Shami Zanjani, M., Mahmoudi, S. M., & Yekkeh, H. (2020). A Framework for Identifying Knowledge Management Advantages Based on Meta-Synthesis Method. Journal of Management and Development Process, 32(4), 119-152. [DOI:10.29252/jmdp.32.4.119]
11. Lee, M. R., & Lan, Y.-c. (2007). From Web 2.0 to Conversational Knowledge Management: Towards Collaborative Intelligence. Journal of Entrepreneurship Research, 2(2), 47-62.
12. Levy, M. (2009). WEB 2.0 Implications on Knowledge Management. Journal of Knowledge Management, 13(1), 120-134. [DOI:10.1108/13673270910931215.]
13. Lin, T.-C., & Huang, C.-C. (2008). Understanding Knowledge Management System Usage Antecedents: An Integration of Social Cognitive Theory and Task Technology Fit. Information & Management, 45(6), 410-417. [DOI:10.1016/j.im.2008.06.004]
14. Mingers, J. (2011). Soft OR Comes of Age-But Not Everywhere! Omega, 39(6), 729-741. [DOI:10.1016/j.omega.2011.01.005.]
15. Nevo, D., & Chan, Y. E. (2007). A Delphi Study of Knowledge Management Systems: Scope and Requirements. Information & Management, 44(6), 583-597. [DOI:10.1016/j.im.2007.06.001.]
16. Ngai, E. W., & Chan, E. (2005). Evaluation of Knowledge Management Tools Using AHP. Expert Systems with Applications, 29(4), 889-899. [DOI:10.1016/j.eswa.2005.06.025.]
17. Rampai, N. (2013). The development Model of Knowledge Management via Social Media to Enhance Graduated Student's Self-Directed Learning Skill. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103(1), 1006-1010. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.10.425]
18. Ribiere, V. M., & Tuggle, F. D. D. (2010). Fostering Innovation with KM 2.0. Vine: The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 40(1), 90-101. [DOI:10.1108/03055721011024955.]
19. Shimazu, H., & Koike, S. (2007). KM2. 0: Business Knowledge Sharing in the Web 2.0 Age. NEC Technical Journal, 2(2), 50-54.
20. Wang, W., Li, Y., Duan, Z., Yan, L., Li, H., & Yang, X. (2007). Integration and Innovation Orient to E-Society Volume 1: Seventh IFIP International Conference on E-Business, E-Services, and E-Society (I3E2007), October 10-12, Wuhan, China (Vol. 251): Springer.
21. تولایی، روح‌اله، و محمدزاده علمداری، مهرداد (1396). فنون و ابزارهای روش پژوهش در مدیریت. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر.
22. تولایی، روح‌اله، و فیلی، مینا (1395). مفاهیم و کاربردهای نوین مدیریت دانش فنون و ابزارهای روش پژوهش در مدیریت. انتشارات حتمی.
23. رام‎‌پناهی، نعیمه؛ نظافتی، نوید، و سیادت، سیدحسین (1394). ارزیابی ماژول‎‌های سیستم مدیریت دانش برای جاری‌سازی مدیریت دانش 0/2 در سازمان. نشریه چشم‎‌انداز مدیریت دولتی، 6(3)، 82-55. [http://jpap.sbu.ac.ir/article_95553.html]
24. موسویان، مرتضی (1395). اتصال انسان به فضای مجازی تا سال۲۰۳۰/ ۲۳ گجت به هر فرد وصل می‌‎شود. خبرگزاری مهر، 23 آذر. [Mehrnews.com/xGJMG]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb