bakhshandeh G, kazemi A. Designing a Model for Factors Influencing Purchase Intention of Domestic Products Based on Meta-Analysis Approach. JMDP 2018; 31 (1) :83-102
URL:
http://jmdp.ir/article-1-3115-fa.html
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان ، alik@ase.ui.ac.ir
چکیده: (4175 مشاهده)
اگرچه برخی نظریههای اقتصادی از جمله نظریههای مزیت نسبی و مطلق از آزادسازی تجارت بین کشورها حمایت میکنند اما وابستگیها و خطرهای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... باعث شده است که کشورها بر استفاده از محصولات داخلی تاکید نموده و حتی به صادرات نیز روی آورند. در مرکز زنجیرهای که به خرید محصولات داخلی منجر میشود، مصرفکنندگان قرار دارند زیرا تا زمانیکه مصرفکنندگان محصولات داخلی را خریداری ننمایند، افزایش در تولید محصولات داخلی نمیتواند راه حل مقابله با محصولات وارداتی باشد. در کشورهای مختلف پژوهشهایی پیرامون عواملی که میتوانند مشتریان را به خرید محصولات داخلی سوق دهند انجام شده است اما عوامل بدست آمده متعدد و در برخی موارد نیز نتایج بهدست آمده متناقض بوده است. پژوهش حاضر با بررسی جامع پژوهشهای منتشر شده، در نهایت 35 مطالعه مختلف در قالب 25 مقاله را با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار CMA2 مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاکی است متغیرهای کیفیت و نگرش به ترتیب با اندازه اثرهای 493/0 و 297/0 بیشترین تاثیر و متغیرهای قومگرایی و هنجار با اندازه اثرهای 294/0 و 226/0 کمترین تاثیر بر قصد خرید محصولات داخلی داشتند. اما متغیر قضاوت محصول تاثیر معناداری بر قصد خرید محصولات داخلی نداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1397/1/20 | پذیرش: 1397/4/16 | انتشار الکترونیک: 1397/11/16