دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   دوره26 شماره 4 صفحات 48-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malek-Akhlagh E, Moradi M, Dorostkar-Ahmadi N, Mehdizadeh M. Strategic Entrepreneurship and Achieving Competitive Advantage: Empirical Research in Iran's Construction and Housing Industry. JMDP. 2014; 26 (4) :25-48
URL: http://jmdp.ir/article-1-1936-fa.html
ملک اخلاق اسماعیل، مرادی محمود، درستکار احمدی ناهید، مهدی زاده مهران. کارآفرینی استراتژیک و دستیابی به مزیت رقابتی: مطالعه تجربی در حوزه صنعتی‌سازی صنعت ساختمان و مسکن ایران. فرایند مدیریت و توسعه. 1392; 26 (4) :48-25

URL: http://jmdp.ir/article-1-1936-fa.html


1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان ، dorostkar.nahid@gmail.com
چکیده:   (9702 مشاهده)
کارآفرینی استراتژیک به‌عنوان محرکی جهت دستیابی به مزیت رقابتی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه عمل می-کند، زیرا در آن کارآفرینی، به شناسایی فرصت‌ها و مدیریت استراتژیک به‌عنوان عاملی جهت تبدیل فرصت‌ها به مزیت رقابتی درک می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که کارآفرینی استراتژیک دارای ابعادی است که به ‌واسطه آنها در جستجوی فرصت‌های کارآفرینانه و کسب مزیت رقابتی می‌باشد. هدف این مقاله، بررسی روابط میان ابعاد مزبور و مزیت رقابتی می-باشد. در این راستا، مدلی که نشانگر رابطه‌ بین ابعاد کارآفرینی استراتژیک با مزیت رقابتی باشد، ارایه شده ‌است. برای دستیابی به اهداف پژوهش علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای، مطالعات میدانی در کلیه نهادهای متولی صنعت ساختمان ایران با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفت. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوی توسط اساتید دانشگاه و تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد و پایایی آن با آلفای‌کرونباخ 95 درصد مورد تأیید قرار گرفت. پس از دسته‌بندی شاخص‌ها با تحلیل عاملی، با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری (نرم‌افزار AMOS)، روابط ساختاری مدل آزمون شد. یافته‌ها نشان داد که مقادیر شاخص‌های برازش مدل، مناسب بوده و از 5 فرضیه، 1 فرضیه رد شد که این امر بیانگر تأثیر معنی‌دار ابعاد کارآفرینی استراتژیک بر مزیت‌ رقابتی می‌باشد. نتایج پژوهش، مدیران عالی را به پیاده‌سازی مفهوم کارآفرینی استراتژیک که علاوه بر شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های بالقوه، راه را برای صنعت جهت دستیابی به مزیت رقابتیِ بیشتر هموار می-سازد، ترغیب می‌کند.
متن کامل [PDF 365 kb]   (2313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/29 | پذیرش: 1393/11/29 | انتشار الکترونیک: 1393/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.