1- دانشگاه پیام نور ، m_amini@pnu.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور ساوه
چکیده: (43978 مشاهده)
در دنیای امروز که شاهد تغییر و تحولات شگرف در زمینههای مختلف بهویژه فناوری اطلاعات هستیم، محیط با عدم اطمینان بسیاری مواجه شده و رقابت از شدت زیادی برخوردار گردیده است. از این رو، سازمانها به منظور کسب موفقیت در میدان رقابت، باید از نوعی برنامهریزی بهره گیرند که آیندهنگر و محیطگرا باشد، بهطوری که علاوه بر شناسایی عوامل و تحولات محیطی در یک افق زمانی بلندمدت، تأثیر آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص کند. این نوع برنامهریزی در واقع همان برنامهریزی استراتژیک است که با بررسی محیط خارجی و داخلی سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی میکند و با توجه به مأموریت سازمان، اهداف بلندمدت برای سازمان را تنظیم مینماید و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینههای استراتژیک، به انتخاب استراتژیهایی میپردازد که با تکیه بر قوتها و رفع ضعفها، از فرصتهای ایجاد شده به نحو شایسته استفاده کند و از تهدیدها پرهیز نماید تا در صورت اجرای صحیح، موجب موفقیت سازمان در میدان رقابت شوند (آقازاده، 1383). از آنجایی که امروزه فناوری اطلاعات در سازمانها، هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان تهدید مطرح میشود، شرکتهایی نیز که در زمینه فناوری اطلاعات، بهویژه تولید نرمافزار فعالیت میکنند، میتوانند با بهرهگیری از برنامهریزی استراتژیک، از توانمندهای قابل توجهی برخوردار شوند. از این رو، با توجه به ضرورت برنامهریزی استراتژیک برای پاسخگویی به محیط، در این پژوهش هدف آن است که با روش سوات، استراتژی برای شرکت مورد بررسی تدوین شود. برای دستیابی به این هدف، ابتدا اطلاعات مربوط به فرصتها و تهدیدهای پیشروی شرکت و نیز نقاط قوت و ضعف شرکت از طریق پرسشنامه و مصاحبه با مؤسسین شرکت، جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق، اولین استراتژی پیشنهادی که شرکت باید بیشترین سرمایهگذاری را در آن انجام دهد، عبارت است از: استراتژی نوآوری در محصولات و خدمات. در کنار این استراتژی میتوان استراتژی گسترش بازار (گسترش فعالیت ابتدا در سطح کشور و سپس در سطح جهانی) را نیز در دستور کار خود قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1390/2/25 | انتشار الکترونیک: 1389/12/24