دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   دوره29 شماره 2 صفحات 70-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران ، m.mohamadnezhad@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (7023 مشاهده)

هنگامی که سازمان افراد مورد نظر را استخدام می‌کند، زمان عمل به تعهدات سازمان آغاز می‌شود. پس از آن سازمان می بایست هوشمندانه تر از قبل سعی در جلب توجه این افراد داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف معرفی برندکارفرما به عنوان ابزاری نوین در مدیریت سرمایه‌های انسانی و با تبیین تأثیرات این نوع از برند بر نگهداشت انجام شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و به روش‌کمی است. جامعه آماری را اعضاء هیأت علمی دانشگاه تهران در سه پردیس(شامل پردیس فارابی، پردیس ابوریحان و پردیس دانشکده های فنی)، و دانشکده مدیریت در بر‌می گیرند. روش نمونه گیری در مرحله اول و در انتخاب دانشکده ها از نوع خوشه ای و در مرحله دوم و در انتخاب اعضاء هیأت علمی از نوع در دسترس است. ابزار سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل، مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم افزار warpPLS می­باشد. نتایج نشان می‌دهد که برندکارفرمای دانشگاه تهران از طریق ایجاد هویت‌سازمانی در بین اعضاء هیأت علمی خود منجر به ایجاد رضایت شغلی و تعهدسازمانی در بین آنان شده و در نهایت رضایت شغلی بر نگهداشت این اعضاء در سازمان مؤثر بوده اما تعهد‌سازمانی تأثیری بر تمایل به ماندن آنان نداشته است.هنگامی که سازمان افراد مورد نظر را استخدام می‌کند، زمان عمل به تعهدات سازمان آغاز می‌شود. پس از آن سازمان می بایست هوشمندانه تر از قبل سعی در جلب توجه این افراد داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف معرفی برندکارفرما به عنوان ابزاری نوین در مدیریت سرمایه‌های انسانی و با تبیین تأثیرات این نوع از برند بر نگهداشت انجام شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و به روش‌کمی است. جامعه آماری را اعضاء هیأت علمی دانشگاه تهران در سه پردیس(شامل پردیس فارابی، پردیس ابوریحان و پردیس دانشکده های فنی)، و دانشکده مدیریت در بر‌می گیرند. روش نمونه گیری در مرحله اول و در انتخاب دانشکده ها از نوع خوشه ای و در مرحله دوم و در انتخاب اعضاء هیأت علمی از نوع در دسترس است. ابزار سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل، مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم افزار warpPLS می­باشد. نتایج نشان می‌دهد که برندکارفرمای دانشگاه تهران از طریق ایجاد هویت‌سازمانی در بین اعضاء هیأت علمی خود منجر به ایجاد رضایت شغلی و تعهدسازمانی در بین آنان شده و در نهایت رضایت شغلی بر نگهداشت این اعضاء در سازمان مؤثر بوده اما تعهد‌سازمانی تأثیری بر تمایل به ماندن آنان نداشته است.

متن کامل [PDF 690 kb]   (3441 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1395/12/21 | انتشار الکترونیک: 1395/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.