Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1386
12
1
gregorian
2008
3
1
21
2
online
1
fulltext
fa
واکاوی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده با تحصیل فرزندان
Investigating the Relationship between Family's Social Capital and Its Children Level Education
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
سرمایه اجتماعی از مباحث مهم اجتماعی است که ابزاری برای رسیدن به انواع دیگر سرمایهها از جمله سرمایههای اقتصادی، انسانی و فرهنگی است. یکی از حوزههای مهم تأثیرپذیر از سرمایه اجتماعی، نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش است. از این رو پژوهش حاضر با درک اهمیت مسئله سرمایه اجتماعی و قبول این پیش فرض که عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تحت تأثیر سرمایه اجتماعی خود و خانوادههایشان است، به تبیین ادبیات نظری و تجربی پیرامون سرمایه اجتماعی نظام خانواده و تأثیر آن بر تحصیل فرزندان میپردازد و در این تبیین پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور را از طریق فراتحلیل مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر پایه نظریههای کلمن در زمینه سرمایه اجتماعی خانواده و ترکیبی از چند نظریه دیگر در این حوزه قرار دارد و در آن تأثیر متغیرهای مستقل، شامل ارتباطهای درون خانوادگی و ارتباطهای بیرون خانوادگی بر متغیر وابسته موفقیت تحصیلی سنجیده میشود. روش پژوهش در این مطالعه اسنادی و از نوع فراتحلیل است. فراتحلیل یافتههای پژوهشهای انجام گرفته، بیانگر این است که از بین ابعاد متغیر مستقل سرمایه اجتماعی، میان ارتباط با اقوام، خویشاوندان و همسایگان و ارتباط با اولیا و مربیان مدرسه و متغیر وابسته موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نیز از این متغیرهای مستقل تنها یک مؤلفه از متغیر مستقل ارتباطهای بیرون خانوادگی (میزان حضور در مراسم گروهی و مذهبی) بر متغیر وابسته موفقیت تحصیلی، تأثیر معناداری دارند.
Social capital is an important social concept which plays a major role in the development (social development, in particular) of a society. In other words, it is a means through which the other types of capitals (including economic, human and cultural) could be attained. The important domains that are influenced by social capital are the family and education institutions. The importance of the social capital concept and the assumption that students' performance at different educational levels is affected by their own and their family's social capital, led us in this study to define the theoretical and empirical literatures on the issue of social capital in family institutions and its impact on the education of children. In other words, this study analyzes the other relevant studies that have been conducted in and out of the country. The theoretical framework of this study is based on Coleman's theories on the issue of "families' social capital" and an integration of other relevant theories. The impact of independent variables like inner-family and outer-family relations on educational achievements has also been evaluated. The research methodology that has been utilized is of literature review and meta-analysis nature. The had a significant impact on the dependent variable "educational achievements".
سرمایه اجتماعی، ارتباطات درون خانوادگی و ارتباطات بیرون خانوادگی، موفقیت تحصیلی
Social capital, Inner-family relations, Outer-family relations, Educational achievements
121
149
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=1
Hussein
Nazoktabar
حسین
نازک تبار
hntabar@yahoo.com
1003194753284600248
1003194753284600248
Yes
دانشگاه پیام نور ساری
Reza
Veisi
رضا
ویسی
r_veicy@yahoo.com
1003194753284600249
1003194753284600249
No