Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
32
2
online
1
fulltext
fa
تدوین مدل سـنجش شایسـتگیهای عـام مدیران در بانکهای دولتی ایران
Developing a Model to Assess Managers’ General Competencies in the Iranian State-Owned Banks
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف اصلی این پژوهش، ارائه روشی نظاممند در تدوین و اعتباردهی یک مدل شایستگی و تهیه سنجهای برای اندازهگیری شایستگی مدیرانی است که در بانکهای دولتی ایران در سه سطح پایه، میانی، و ارشد فعالیت میکنند. برای رسیدن به این هدف، از رویکرد آمیخته استفاده شده است. با بررسی 100 نفر از مدیران بانکهای دولتی ایران به وسیلۀ پرسش نامه و مصاحبه‏ های عمیق، نتایج ما نشان می‏ دهند که برای سنجش شایستگی مدیران بانکهای دولتی باید 111 شاخص شایستگی ضریب‏ دار در قالب پنج بُعد، شامل فردی ـ شخصیتی؛ فردی ـ ذهنی (شناختی)؛ بین ‏فردی (اجتماعی)؛ سازمانی؛ و مدیریتی، به همراه شانزده مولفه، شامل پایبندی به ارزشها و اخلاقیات؛ اعتبار شخصیتی؛ عملگرایی؛ توان تفکر و تحلیل؛ یادگیرندگی؛ فراشایستگی؛ ارتباطات موثر؛ قابلیت مذاکره؛ قابلیت کار جمعی؛ دانش و مهارت عمومی؛ دانش تخصصی؛ بازاریابی و مشتری‏ مداری؛ هدایتگری راهبردی؛ اداره کردن واحد کاری؛ مدیریت افراد؛ و مهارتهای بنیادی مدیریت است، مد نظر قرار گیرند. این پژوهش دارای راهکارها و توصیه‏ های مدیریتی و پژوهشی است، به‏ طوری که بتوان بر مبنای آن، فرایندهای مدیریت مبتنی بر شایستگی را در بانک‏های دولتی ایران مستقر نمود.</div>
<div style="text-align: justify;">The main objective of this study is to propose a systematic way to develop and validate a model of competency and to provide an instrument for measuring the competencies of state-owned bank managers at basic, intermediate, and senior levels. To achieve this goal, a combination of qualitative and quantitative research approaches were used. Questionnaires and deep interviews were administered to 100 managers of these banks. Findings show that to evaluate the competencies of the managers, we need to apply 111 indexes, each bearing a different multiplier, compiled in 5 dimensions including individual-personality, individual-mental (cognitive), interpersonal (social), organizational, and managerial. Moreover, we need 16 factors including sticking to values and ethics, personality credibility, action orientation, thinking and analyzing ability, ability to learn, mega capability, effective communication, ability to negotiate, ability to work with teams, general knowledge and skills, specialty knowledge, marketing and customer orientation, strategic leadership, managing an organizational unit, managing people, and basic managerial skills. This research also provides some managerial and research recommendations based on which, one can introduce competency management in the Iranian state-owned banks.</div>
مدل سنجش, تدوین مولفههای شایستگی, شایستگیهای عام, سنجش شایستگی, مدیران بانکهای دولتی ایران.
Assessment Model, Developing Competency Components, General Competencies, Evaluating Competencies, Iranian State-bank Managers.
63
90
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3217-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Ehtesham
علی
احتشام
a.ehtesham@imps.ac.ir
100319475328460013613
100319475328460013613
No
Institute for Management and Planning Studies
مدیریت دولتی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
Ali
Jahangiri
علی
جهانگیری
a.jahangiri@imps.ac.ir
100319475328460013614
100319475328460013614
Yes
Management Department, Institute for Management and Planning Studies
گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
Mahmoud
Agha-Mohammad-Ali Shirazi
محمود
شیرازی
m-shirazi@sbu.ac.ir
100319475328460013615
100319475328460013615
No
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی
Seyed Mohammad
Zahedi
محمد
زاهدی
m.zahedi@imps.ac.ir
100319475328460013616
100319475328460013616
No
Retired Faculty, State Management Training Center, Tehran, Iran.
بازنشسته هیئت علمی مرکز آموزش مدیریت دولتی