Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
31
3
online
1
fulltext
fa
تدوین فرایند یکپارچه مستندسازی تجربههای سازمانی: رویکرد مدیریت تجربه
Developing an Integrated Process for Organizational Experience Documentation: Experience Management Approach
اداره امور توسعه
Development Administration
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;">هدف این پژوهش، تدوین فرایند یکپارچه مستندسازی تجربه برای اجرای مستندسازی تجربه در سازمان است. روش این پژوهش کیفی، و نوعی از فرامطالعه به نام فراترکیب است. در این پژوهش، پس از طراحی پرسشهای پژوهش، جستجوی نظاممند پژوهشها بر اساس کلیدواژههای مرتبط از شش پایگاه داده داخلی (از ابتدا تا پایان فروردین 1395) و یازده پایگاه داده خارجی (از ابتدا تا پایان آوریل 2017) صورت گرفت و به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 28 پژوهش انتخاب شدند. با بررسی پژوهشهای اشارهشده، سه گام یعنی ساخت، اجرا، و توسعه شناسایی گردید که هر گام دارای مراحلی است. بهاینترتیب که گام ساخت، شامل دو مرحله یعنی تشکیل تیم مستندسازی تجربه و آمادهسازی و آموزش تیم است. گام اجرا شامل سه مرحله یعنی اکتساب تجربه، ویرایش تجربه، و نگهداری تجربه است، و گام توسعه شامل دو مرحله یعنی انتشار تجربه و تداوم مستندسازی در سازمان است. بر اساس گامها و مراحل یادشده، فرایند یکپارچه مستندسازی تجربه تدوین شده، و پایایی و اعتبار آن تایید گردید. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی مدیران در اجرای مستندسازی تجربه در سازمان مورد استفاده قرار گیرد.</div>
<div style="text-align: justify;"><br>
The purpose of this study is to develop an integrated experience documentation process as a basis for designing and implementing experience documentation in organizations. The research method used was qualitative which is a type of meta-study known as meta-synthesis. After designing the research questions, systematic search was carried out among researches and 28 were selected based on purposeful sampling and then relevant keywords were selected from six internal databases (from the beginning to the end of March 2017) and eleven external databases (from the beginning to the end of April 2017). By reviewing the researches, three steps were identified, i.e. formulation, implementation and development. The formulation step included the two stages of organizing the experience documentation team and training the team. The implementation step included the three stages of acquisition, edition and maintenance of experience. The development step included the two stages of experience dissemination and continued documentation in the organization. According to these steps and stages, the integrated experience documentation process was developed and its reliability and validity were approved. The results of this study can be used by managers as a basis for planning and implementing experience documentation in their organizations</div>
فرایند مستندسازی تجربه, مدیریت تجربه, ساخت, اجرا, توسعه
Experience Documentation Process, Management of Experience, Formulation, Implementation, Development.
181
213
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-869-6&slc_lang=fa&sid=1
Mahdieh Sadat
Khoshouei
مهدیه سادات
خشوعی
Khoshouei.mahdieh@gmail.com
100319475328460011118
100319475328460011118
Yes
University of Isfahan, Iran.
دانشگاه اصفهان