Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
31
4
online
1
fulltext
fa
تدوین راهبردهای جبران نارسایی خدمت با استفاده از روش «پژوهش آمیخته»
Strategy Formulation for Service Failure Recovery, Using Mixed Research Method
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف از پژوهش حاضر، تبیین راهبردهای موثر بر جبران نارسایی در ارائه خدمات بااهمیتی است که کمتر مورد توجه پژوهشهای پیشین قرار گرفتهاند. بررسی راهبردهای جبران نارسایی از آنرو قابلتوجه هستند که بیش از نصف درآمد ناخالص جهانی از صنایع خدمتمحور بهدست میآید. خدمات نارسا و فعالیتهای جبرانی ناکافی از عمدهترین دلایل رویگردانی مشتری از ارائهدهنده خدمت هستند. ادبیات موجود درباره شرایط وقوع اشتباه و راهبردهای جبران، به بازار کشورهای توسعهیافته و شمار اندکی از صنایع محدود میشود. در این پژوهش، از روش آمیخته (در روش پژوهش کمّی از رویکرد آزمایشی و در روش پژوهش کیفی از نظریه زمینهای) استفاده میشود. رفتارهای مشتری در مواجه با خطا و دریافت فعالیتهای جبرانی در سه خدمت منتخب بر اساس روش رویداد بحرانی بررسی شده است. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، نتایج ما نشان میدهند که اگر در ارائه خدمات مرتبط با حیات و سلامتی انسان (خدمات پزشکی و درمانی) خطایی رخ دهد، راهبردهای مبتنی بر برخورد همدلانه و آگاهکننده کارکنان بر کاهش نارضایتی مشتریان موثر هستند و اگر یک نارسایی در خدمات مرتبط با متعلقات افراد (خدمات اینترنت و تعمیر خودرو) اتفاق بیفتد، راهبردهای مبتنی بر جبران مادی اثرگذار خواهند بود. به این ترتیب، فعالیت‏های جبران نارسایی در خدمت بر دو نوع رضایت مشتری، اعتماد، تبلیغات شفاهی مثبت، و قصد خرید مجدد تاثیر مستقیم و مثبت دارند.</div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study is to explain the strategies affecting the failure recovery in significant services which researches had previously disregarded. Since more than half of the total global wealth comes from the service sector, this study gains importance. Service failures and failed recoveries are among the leading causes of customer switching behavior from service organizations. The existing related literature focuses only on service market in developed countries and only on a few service types. Three major selected services were examined based on the critical incident method. Also, a mixed <br>
research methodology was applied, which consists of scenario-based experimentation, and Grounded Theory to evaluate different recovery strategies and customer behaviors. Results show that when failure exists in services having strong connection with man’s health and survival, strategies relevant to empathy and communication with customers are effective, and when the service failure is connected with the individual’s properties (as in the internet and car fixing services), tangible compensation can be promising. Consequently, service failure recovery measures have positive and direct effect on customer satisfaction, confidence, positive oral promotion, and intention to <br>
repurchase.</div>
راهبردهای جبران نارسایی در خدمت, شدت نارسایی, رفتار مشتری, صنایع خدماتی مختلف, پژوهش آمیخته.
Failure Recovery Strategies, Failure Severity, Customer Behavior, Service Type, Research Mixed Method.
99
132
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3094-1&slc_lang=fa&sid=1
Banafsheh
Golpour
بنفشه
گلپور
B.golpour@gmail.com
100319475328460011839
100319475328460011839
No
Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
Kambiz
Heidarzadeh-Hanzaye
کامبیز
حیدرزاده هنزایی
Kambizheidarzadeh@yahoo.com
100319475328460011840
100319475328460011840
Yes
Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Yazdan
Mansourain
یزدان
منصوریان
Y.mansourian@gmail.com
100319475328460011841
100319475328460011841
No
Faculty of Psychology and Education, Kharrazmi University, Karaj, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
Mohsen
Khounsiavash
محسن
خون سیاوش
mfsiavash@gmail.com
100319475328460011842
100319475328460011842
No
Azad University, Qazvin, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران.