Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
31
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کیفی توسعه حرفهای منابع انسانی در آموزش عالی با راهبرد «فرصت مطالعاتی»
Qualitative Evaluation of the Effects of Sabbatical Leave Strategy on Professional Development of University Faculty Members
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">توسعه حرفهای اعضای هیاتعلمی بهعنوان بخشی از توسعه منابع انسانی در دانشگاه جایگاه ویژهای دارد. یکی از راهبردهای رایج توسعه حرفهای برای آنان فرصت مطالعاتی است. پژوهش حاضر با روش روایتپژوهی با هدف ارزیابی تجربههای اعضای هیاتعلمی از دورههای فرصت مطالعاتی و با رویکرد تفسیری انجام شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبه اپیزودیک استفاده شد. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش، اعضای هیاتعلمی دانشگاهها بودند که حداقل یکبار تجربه فرصت مطالعاتی داشتند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و ملاکی انجام شد. پس از انجام مصاحبه با 25 نفر، دادهها به شکل استقرایی و بر اساس تحلیل مضمونی با استفاده از نرمافزار Nvivo10 دستهبندی و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیلها نشان داد که فرصتهای مطالعاتی ارزشهای دانشگاهی و شخصی اعضای هیاتعلمی را در قالب توسعه حرفهای و سبک زندگی شخصی تغییر داده است. مشارکتکنندگان چالشهای فرصت مطالعاتی را در قالب چالشهای درونسازمانی و برونسازمانی انعکاس دادند. روایتها گویای آن بود که اعضای هیاتعلمی توانستهاند با بهرهگیری از تجاربی که فرصت مطالعاتی برای آنها فراهم کرده بود در وهله نخست تغییراتی در سبک زندگی شخصی خود و نگرشهایشان بدهند که داشتن برنامه بلندمدت برای خود و خانواده، احساس مسئولیت اجتماعی و تعاملات مثبتتر با همکاران از آن جملهاند. در حیطه کار حرفهای آکادمیک و دانشگاه، گرایش به کارهای گروهی، حمایت از دانشجویان و همکاران با ایجاد پیوندهای علمی بهعنوان یک رابط با دانشگاههای خارجی و اهمیت دادن به کیفیت بهجای کمیّت از دستاوردهای فرصت مطالعاتی بودند. یافتهها توصیه میکند که با وجود تغییر پستهای مدیریتی مقررات اداری ساده و ثابتی برای حمایت از اعضای هیاتعلمی داوطلب استفاده از فرصتهای مطالعاتی درنظر گرفته شود.</div>
<div style="text-align: justify;">Professional development of faculty members as a part of human resources development at universities is of special importance. One of the common strategies for the professional development of these members is sabbatical leave. The present study was carried out with narrative-based research methodology as well as interpretive approach to assess the experiences of faculty members from sabbatical leaves. Episodic interviews were used to collect data. Research potential contributors were university faculty members who had experienced at least one sabbatical leave. Sampling technique is purposeful and criterion-based. After interviewing 25 members, the data were categorized and analyzed inductively and according to thematic analysis, using Nvivo10 software. Findings show that sabbatical leaves have changed the academic and personal values of faculty members regarding professional development and personal life style, that the participants have highlighted the challenges of sabbatical leaves in the framework of internal and external organizational challenges, and that by using the experiences provided by sabbatical leaves, the faculty members have been able to bring about changes in their own personal lifestyle and in such attitudes as having a long-term plan for themselves and their families and having a sense of social responsibility and more positive relationship with colleagues. Results also show that in the area of professional and academic work, sabbatical leaves have developed a tendency among members toward group work and supporting students and colleagues by establishing scientific links as an interface with foreign universities and by giving priority to quality rather than quantity. It is recommended by the research that, because managerial positions suffer from high rate of mobility, simple and long standing administrative regulations should be considered to support faculty members willing to apply for sabbatical leave.</div>
ارزیابی کیفی, توسعه حرفهای, فرصت مطالعاتی, اعضای هیاتعلمی, روایت پژوهشی.
Qualitative Evaluation, Professional Development, Sabbatical Leave, Faculty Members, Narrative Research
125
148
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-550-3&slc_lang=fa&sid=1
Parisa
Gholamy
پریسا
غلامی
parisa.gholamy95@gmail.com
100319475328460010505
100319475328460010505
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان
Naser
Shirbagi
ناصر
شیربگی
nshirbagi@uok.ac.ir
100319475328460010504
100319475328460010504
Yes
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان