Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
29
4
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل اجرای استراتژی درشرکت آب و فاضلاب استان تهران
Strategy Implementation Model for Tehran Province Water and Wastewater Company
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div>
<div style="text-align: justify;">اجرای موفقیتآمیز استراتژی برای سازمان مزیت رقابتی مهمی ایجاد میکند. تجارب عملی و پژوهشهای دانشگاهی نشان میدهد که اجرای استراتژی بر عملکرد و اثربخشی سازمان تاثیر فراوانی دارد و عامل اساسی در موفقیت کسبوکار یا سازمان است؛ بنابراین، بدون رویکردی مدون و دقیق در مورد اجرا، اهداف استراتژیک محقق نخواهد شد. این پژوهش با شناسایی عوامل اجرای استراتژی در شرکت آب و فاضلاب استان تهران با استفاده از دیدگاههای خبرگان به توسعه الگویی برای اجرای استراتژی در شرکت پرداخته است؛ پژوهش بر اساس نتیجه، توسعهای؛ بر اساس هدف، تبیینی- توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کیفی و استراتژی این پژوهش، دادهبنیاد است. تحلیل نتایج بهدستآمده از مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که مقوله اصلی همسوسازی عناصر سازمانی با 3 مقوله همسوسازی عوامل ساختاری رفتاری (عوامل زمینهای درونسازمانی)؛ مقوله همسوسازی کارکردها (عوامل فرایندی) و مقوله تناسب با عوامل محیطی (عوامل زمینهای برونسازمانی)؛ در کنار مقوله اصلی تدوین برنامه عملیاتی (عوامل محتوایی)، بهعنوان عناصر اجرای استراتژی تبیین شدند که با توجه به نظر خبرگان درخصوص روابط حاکم بر آنها، بهعنوان مدل مناسب اجرای استراتژی شرکت آب و فاضلاب استان تهران تائید گردید. </div>
</div>
<div style="text-align: justify;">Successful implementation of strategies provides an important competitive advantage for the organization. Practical experience and research show that strategy implementation has great influence on the performance and effectiveness of organizations and is a critical factor for success of a business or an organization. Therefore, without a systematic and detailed approach to the implementation, strategic goals cannot be achieved. Using the ideas of experts and identifying strategy execution factors in Tehran Province Water and Wastewater Company, this study tries to develop a model for implementing the company’s strategies. Regarding the results, goals and type of data, this research is developmental, descriptive-explanatory and qualitative respectively. The strategy of the research was based on Grounded Theory. The analysis of the results obtained from the open, axial and selective coding steps show that the main category of organizational elements alignment consisting of three sub-categories of alignment, i.e., structural-behavioral (inter-rganizational contextual factors), functional (process factors), and environmental (external contextual factors), along with the main operational programs category </div>
<div style="text-align: justify;">(content factors) are identified as the elements of implementing strategy. Based on the experts’ opinion regarding the relations among categories, a model appropriate to the implementation of strategy in Tehran Province Water and Wastewater Company is presented.</div>
اجرای استراتژی, همسوسازی, برنامه عملیاتی, نظریه دادهبنیاد, عوامل زمینهای, عوامل فرایندی, عوامل محتوایی
Strategy Implementation, Alignment, Operational Program, Grounded Theory, Content Factors, Process Factors, Contextual Factors.
45
78
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2406-1&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad Ali
Amini Alashti
احمدعلی
امینی آلاشتی
adamini2@yahoo.com
10031947532846008587
10031947532846008587
Yes
Iran University of Industries & Mines, Tehran
گرایش مدیریت استراتژیک دانشگاه صنایع و معادن ایران
Seyed Mohammad
Aa`rabi
سیدمحمد
اعرابی
sm.aarabi@gmail.com
10031947532846008588
10031947532846008588
No
Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaee University, Tehran
دانشگاه علامه طباطبایی