TY - JOUR T1 - Evaluating the Performance of the Quantitative Goals of Higher Education in the Sixth Economic, Social and Cultural Development Plan TT - ارزیابی عملکرد اهداف کمّیِ آموزش عالی در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور JF - JMDP JO - JMDP VL - 35 IS - 3 UR - http://jmdp.ir/article-1-4456-fa.html Y1 - 2022 SP - 57 EP - 97 KW - Higher Education Performance KW - Quantitative Goals of the Sixth Development Plan KW - Capacity Building and Development of Human Resources KW - Article 66 of the Sixth Development Plan KW - Higher Education Evaluation. N2 - هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل میزان تحقق اهداف و شاخص ­های کمّی آموزش عالی با تمرکز بر بُعد ظرفیت­‌سازی و ارتقای نیروی انسانی ذیل برنامه ششم توسعه و استخراج درس‌­آموزه­‌های کلیدی در راستای تدوین سند برنامه هفتم توسعه است. طرح پژوهش/ روش‌‏شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر با بهره‌گیری از آموزه‌های روش‌شناسی علم طراحی با ماهیت تجویزی، از روش مطالعه موردی و مطالعه اسنادی برای ارزیابی عملکرد حوزه آموزش عالی در برنامه ششم توسعه استفاده می‌کند و از نظر روش گردآوری و تحلیل داده‌ها، روش کتاب‌شناسی بر مبنای نمایه‌سنجی و آزمون T نمونه­‌های مستقل را بکار می‎گیرد. یافته­‌ها: یافته­‌های پژوهش حاکی از آن است که از حیث مفهومی، در بخش آموزش عالی عمده شاخص‌ها از جنس درون‎دادی و برون‎دادی بوده­‌اند و شاخص­ های اثر و پیامد مورد توجه نبوده‎اند. از حیث بررسی عملکرد، شاخص‌های «سهم دانشجویان غیردولتی»، «نسبت هیئت علمی تمام­وقت استادیار به بالا به کل هیئت علمی تمام ­وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)»، و «تعداد شعب خارجی دانشگاه‌های کشور» در وضعیت مناسب هستند، ولی شاخص‌های «سهم دانشجویان خارجی»، «تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه» و «سهم آموزش­های مهارتی» در وضعیت مناسبی قرار ندارند. ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش برای اولین بار با مبنا قرار دادن مدل شاخص‌محور نتیجه‌محور، به ارزیابی عملکرد اهداف کمی آموزش عالی ذیل برنامه ششم توسعه پرداخته شده است. بر اساس این، نتایج پژوهش دلالت­‌های سیاستی را برای سیاستگذاران به منظور مد نظر قرار دادن طیف متنوعی از شاخص­‌ها در ابعادِ مختلف عملکردی فراهم می­‌کند. M3 10.52547/jmdp.35.3.57 ER -