TY - JOUR T1 - The Effects of Intra-organizational and Extra-organizational Factors (Macro- economic Policies) on Middle Managers’ Entrepreneurial Behavior in Selected Iranian Universities TT - تاثیر عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی (سیاست‌های کلان اقتصادی) بر رفتار کارآفرینانه‌ مدیران میانی دانشگاه‌های منتخب ایران JF - JMDP JO - JMDP VL - 28 IS - 3 UR - http://jmdp.ir/article-1-1800-fa.html Y1 - 2015 SP - 63 EP - 84 KW - Intra-organizational Factors KW - Extra-organizational Factors KW - Macroeconomic Policy KW - Entrepreneurial Behavior KW - Middle Managers/ Universities. N2 - با توجه به ضرورت مدیریت دانش و تجاری‌سازی آن و تغییر در ماهیت تولید اقتصادی در عصر حاضر، دانشگاه به عنوان نهاد عمده تولید دانش، نقش جدیدی در توسعه اقتصادی پیدا کرده‌ و برای ایفای این نقش، تبدیل دانشگاه‌ به دانشگاه کارآفرین ضرورت پیدا کرده ‌است. در دانشگاه کارآفرین، مدیران به عنوان مهره‌های اصلی و هسته تصمیم‌گیری‌ها، می‌باید از توانایی‌ها و قابلیت‌های ویژه و به عبارتی از مهارت‌های کارآفرینانه برخوردار باشند. بنابراین انگیزش و ترغیب مدیران برای به فعلیت رساندن قابلیت‌های آنها اهمیت زیادی دارد. از آنجا که بروز رفتارهای کارآفرینانه از یک سو تحت تاثیر فضای کارآفرینی اقتصاد و از سوی دیگر تحت‌تاثیر فضای کارآفرینی سازمان قرار دارد، در این پژوهش دو گروه عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی (سیاست‌های اقتصادی) در نظر گرفته شده و تاثیر این عوامل بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه‌های منتخب ایران مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که به روش مقطعی و با کمک راهبرد پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه خوارزمی بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر برآورد شده است. برای تحلیل آماری از تحلیل عاملی، مدل معادلات ساختاری، آزمون ناپارامتری فریدمن و آزمون گردش استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد عوامل درون‌سازمانی آزادی عمل و استقلال کاری، دسترسی زمانی و مرزهای سازمانی، بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه‌های منتخب تاثیری مثبت و معنادار داشته و در مقابل عامل درون‌سازمانی پاداش و تقویت و سیاست‌های پولی، مالی و ارزی دولت، اثری منفی و معنادار بر رفتار کارآفرینانه مدیران مذکور داشته است. از میان متغیرهای مورد بررسی، تاثیر حمایت مدیریت و سیاست تجاری بر رفتار کارآفرینانه مدیران بی‌معنا بوده است. M3 ER -