TY - JOUR T1 - From Human Rights and Respect to the "Project to Foster Reverence in the High Administrative Councill" TT - از حقوق و کرامت انسانی تا طرح تکریم شورایعالی اداری JF - JMDP JO - JMDP VL - 16 IS - 2 UR - http://jmdp.ir/article-1-87-fa.html Y1 - 2002 SP - 22 EP - 28 N2 - در این مقاله ابتدا محورهای عمده طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع به طور فشرده توضیح داده شده و سپس مبانی حقوقی و اخلاقی تکریم و جلب رضایت مردم مورد بحث قرار گرفته است که عبارتند از: اصول قانون اساسی، قانون برنامه سوم توسعه، مفهوم کرامت و ارزش والای انسانی، نظریه خدمات عمومی، مفهوم شهروندی و اعلامیه جهانی حقوق بشر. در پایان، طرح تکریم شورای عالی اداری در سایه مبانی حقوقی و اخلاقی آن مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. طرح تکریم اگر چه دارای ابعاد و آثار ارزشمند و مفیدی برای نظام اداری در جهت ارتقای رضایتمندی و خشنودی مردم و ارباب رجوع است. لیکن چنین رضایتمندی ریشه در بینش و فرهنگ احترام به حق شهروندی و حقوق بشر دارد و نهادینه ساختن چنین نگرشی باید از طریق آموزش‌های عمومی و تخصصی حقوق بشر از سطح آموزش همگانی تا سطح آموزش‌های خاص مدیران صورت گیرد. M3 ER -