Kazemi Y, Mehdinezhad V, Jamali R. Relationship of Managers' Emotional Intelligence with their Self-Control and Organizational Commitment. JMDP 2012; 24 (4) :75-92
URL:
http://jmdp.ir/article-1-905-fa.html
1- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، Yahya_kazemi@yahoo.com
2- دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (24783 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، خویشتنداری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی مدارس متوسطه است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. گروه نمونه، پنجاه و نه نفر از مدیران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی نظام مند انتخاب شدند. مدیران زن، 27 نفر و مدیران مرد، 32 نفر بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی عزیزی (1387)، خویشتنداری نیکمنش (1386) و تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر1 جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، به طور همزمان از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و خویشتنداری و نیز بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی مدیران آموزشی، همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. بین خویشتنداری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی و خویشتنداری، پیشبینی کننده تعهد سازمانی مدیران آموزشی است. دو متغیر مذکور توانسته است 18/0 از تغییرات تعهد سازمانی را برای مدیران مرد پیشبینی کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1391/10/17 | پذیرش: 1392/3/12 | انتشار الکترونیک: 1392/3/12