دوره 16، شماره 2 و 3 - ( تابستان و پاييز 1381 )                   دوره16 شماره 2 و 3 صفحات 28-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، m.zareei@elixiran.com
چکیده:   (16163 مشاهده)
در این مقاله ابتدا محورهای عمده طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع به طور فشرده توضیح داده شده و سپس مبانی حقوقی و اخلاقی تکریم و جلب رضایت مردم مورد بحث قرار گرفته است که عبارتند از: اصول قانون اساسی، قانون برنامه سوم توسعه، مفهوم کرامت و ارزش والای انسانی، نظریه خدمات عمومی، مفهوم شهروندی و اعلامیه جهانی حقوق بشر. در پایان، طرح تکریم شورای عالی اداری در سایه مبانی حقوقی و اخلاقی آن مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. طرح تکریم اگر چه دارای ابعاد و آثار ارزشمند و مفیدی برای نظام اداری در جهت ارتقای رضایتمندی و خشنودی مردم و ارباب رجوع است. لیکن چنین رضایتمندی ریشه در بینش و فرهنگ احترام به حق شهروندی و حقوق بشر دارد و نهادینه ساختن چنین نگرشی باید از طریق آموزش‌های عمومی و تخصصی حقوق بشر از سطح آموزش همگانی تا سطح آموزش‌های خاص مدیران صورت گیرد.
متن کامل [PDF 3055 kb]   (3793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1390/7/25 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار الکترونیک: 1393/8/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.