دوره 36، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   دوره36 شماره 4 صفحات 104-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران. ، shamshamid1234321@gmail.com
2- گروه اقتصاد و سیستم‌ها، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران.
چکیده:   (357 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای نهادی­ شدن موسسههای رتبه‌­بندی اعتباری در ایران با در نظر گرفتنِ مولفههای نهادی و شرایط اجتماعی و اقتصادی است.
طرح پژوهش/ روش‏شناسی/ رویکرد: روش انجام این پژوهش به صورت کیفی-تحلیلی و در قالب پارادایم تفسیری است که از نظر راهبرد داده­‌بنیاد است. برای گردآوری داده‌­­ها، ترکیبی از اطلاعات کتابخانهای و مصاحبه، و برای انتخاب نمونه از روش­های نمونه­گیری هدفمند و گلوله‏‌برفی استفاده شده است. یافته­‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در شش دسته عوامل علّی، زمینه­­‌ای، مداخله‌­­گر، پدیدۀ محوری، راهبردها، و پیامدها جمعبندی شده و مدل اصلی پژوهش را تشکیل داده­­‌اند.
یافته­‌ها: بر اساس دادههای پژوهش، فرهنگ حاکم بر نهاد (استقلال و بیطرفی، رفتار حرفه­ای، و نظارت دقیق) و کسب مشروعیت (از طریق اعتمادسازی، تخصص، و ثبات و استمرار فعالیت) از مهم­ترین مولفههای نهادی­ شدن هستند. تضاد منافع از مهم­ترین چالش‌­های پیشا­روی این نهاد است که راهکار آن نظارت دقیق و رویکرد خودنظارتی است.
ارزش/ اصالت: سهم دانش­افزایی پژوهش حاضر این است که با تلفیق نظریههای نهادی و سازمانی، مدلی را برای نهادی­ شدن موسسه‌‏های رتبهبندی اعتباری ارائه می‏‌کند که نتایج آن بر کارایی و اثربخشی موسسه‌‏های رتبه­بندی و بازار سرمایه اثر دارد.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد می­شود نهادهای نظارتی استانداردهای سطح بالا را در زمینۀ رعایت رفتار حرفه­ای و تعیین دقیق مصادیق تضاد منافع تعیین کنند و مشوق فرهنگ خودنظارتی در شرکت­‌های رتبه­بندی باشند.
متن کامل [PDF 1072 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فرایند توسعه
دریافت: 1402/8/13 | پذیرش: 1402/11/2 | انتشار الکترونیک: 1403/2/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.