دوره 36، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   دوره36 شماره 1 صفحات 90-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران ، frahnavard@imps.ac.ir
2- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (950 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر ارتباطات (داخلی و خارجی) سازمانی بر مشروعیت سازمانی با نقش میانجی‏‌گری مسئولیت اجتماعی در سازمان‌های دولتی ایران است.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به صورت توصیفی-پیمایشی اجرا می‌شود. جامعه آماری شامل سازمان‌های دولتی است، که از میان آن‌ها 152 سازمان به عنوان نمونه انتخاب شده و 393 پرسشنامه نیز مورد تحلیل قرار گرفته است. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است.
یافته‌ها: تحلیل مسیر داده‌ها نشان می‌دهد که ارتباطات داخلی و خارجی سازمان بر مشروعیت سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. در ضمن، نتایج نشانگر آن است ارتباطات داخلی و خارجی سازمان بر مشروعیت سازمانی به‌طور غیرمستقیم از طریق مسئولیت اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
ارزش/ اصالت پژوهش: مدل بومی به‏‌دست‏‌آمده در این پژوهش، از رابطه میان ارتباطات داخلی و خارجی سازمان با مشروعیت سازمانی و نقش میانجی‏گری مسئولیت اجتماعی در سازمان­های دولتی ایران است که تاکنون در پژوهش‌های پیشین، بدین شکل مورد بررسی قرار نگرفته بود و فاقد سابقه نظری در ادبیات پیشین است. یافته‌های پژوهش حاضر باعث افزایش شناخت و آگاهی در این حوزه می‏شود و می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات کاربردی و اثربخش باشد.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساختارهای اداری
دریافت: 1401/12/1 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار الکترونیک: 1402/6/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.