در سازمانهای امروزی که شغلها پیچیدهتر شدهاند و رقابت بین سازمانها افزایش یافته، مدیران مجبورند بیش از پیش به خلاقیت و وفاداری اعضای سازمان خود متکی باشند. آنگاه که سازمان انتظارات خود را از اعضای خویش افزایش میدهد، آنها هم احتمالاً سطح توقعشان بالا میرود. به این ترتیب با افزایش اتکای سازمانها به توانایی و قابلیت کارکنان، ماهیت قرارداد روانی (مبادله) هم دگرگون میشود. سازمانها و کارکنان از یکدیگر انتظاراتی دارند. فرد با مفروضاتی وارد سازمان میشود و انتظار رفتار ویژهای دارد. رفتار متقابل بین کارمند و سازمان، "کاری" است که حاصل یک قرارداد روانی است و "لوینسون" آن را مبادله نامیده است. (لوینسون، 1963)
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |