دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 25-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- مدیریت دولتی - تصمیم‌گیری و خط مشی گذاری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، a.rasulzadeh@atu.ac.ir
3- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1397 مشاهده)
هدف: نظر به اهمیت ارائه خدمت برای تامین نیازهای عمومی مردم، ضمن تشریح موضوع از منظر نظریه­‌های غربی، با اتکا به مبانی و رویکردهای اسلامی، الگویی برای تعالی خدمات عمومی در بخش دولتی ارائه شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: ابتدا با مرور پارادایم‌های اداره دولت در مکاتب مختلف، نزدیکترین الگو یعنی مدیریت ارزشهای عمومی مبنای تحلیل مقایسه­‌ای قرار گرفت. سپس در راستای تبیین ابعاد تعالی خدمات عمومی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، از تفسیر قرآنی المیزان بهره برده شد. از اینرو، یک روش کیفی برای پژوهش انتخاب گردید که با توجه به منبع متنی داده‌­ها از نوع تحلیل مضمون است.
یافتهها: مولفه‌های موثر بر تعالی خدمات در رویکرد اسلامی در چارچوبی مشتمل بر دو بُعد «حُسن فعلی» و «حُسن فاعلی» تقسیمپذیر هستند که مضامین به‌‏دست­‌آمده برای هر یک از این ابعاد در قالب 13 مقوله فراگیر ارائه شده است. در نهایت، وجه تمایز تعالی خدمات عمومی در نظام ارزشی اسلام با نگرش علمی موجود در فلسفه غرب مورد بحث قرار گرفته است.
ارزش/ اصالت پژوهش: با توجه به فقدان الگوی مدونی در این زمینه، پژوهش حاضر در پی آن است که از رهگذر کشف ابعاد و مولفه‌­های مزبور، متولیان حکمرانی قادر شوند ملاک عالی بودن یک خدمت را درک کنند و شاخص‌­های تعالی را در واحد اجرایی خود بهدست آورند.
 
متن کامل [PDF 937 kb]   (655 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/8/11 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

فهرست منابع
1. Arabshahi, A. (2015). Designing and Explaining of Transcendental Organization Model with Islamic Approach (Case Study: Higher Education Institutions in Mashhad). Journal for Management and Development Process, 27(4), 3-24. [http://jmdp.ir/article-1-1280-fa.html]
2. Bernard, H. R. (2013). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches: Sage Publications.
3. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches: Sage Publications.
4. Denhardt, R. B., & Denhardt, J. V. (2000). The New Public Service: Serving rather than Steering. Public Administration Review, 60(6), 549-559. [DOI:10.1111/0033-3352.00117.]
5. Duguit, L. (1922). Concept of Public Service. Yale Law Journal, 32(5), 425-435. [DOI:10.2307/788739]
6. Jørgensen, T. B., & Bozeman, B. (2007). Public Values: An Inventory. Administration & Society, 39(3), 354-381. [DOI:10.1177/0095399707300703.]
7. Kernaghan, K. (2003). Integrating Values into Public Service: The Values Statement as Centerpiece. Public Administration Review, 63(6), 711-719. [DOI:10.1111/1540-6210.00334.]
8. Mirsepasi, N., Memarzadeh, G., Alam Tabriz, A., Najafbeigi, R., & Alizadeh, M. (2012). Identifying Key Criteria of Excellence in the Public Sector. Journal of Development Evolution Management, 11(11), 1-6. [http://www.jdem.ir/article_384.html.]
9. Moore, M. H. (1995). Creating Public Value: Strategic Management in Government: Harvard University Press.
10. Polaine, M. (2018). Good Practices in Public Sector Excellence to Prevent Corruption: A Lessons Learned Study in Support of the Implementation of the United Nations Convention against Corruption (UNCAC): UNDP. [http://www.anti-corruption.org/wp-content/uploads/2018/10/UNDP-2018-Good-Practices-in-Public-Sector-]
11. Stoker, G. (2006). Public Value Management: A New Narrative for Networked Governance? The American Review of Public Administration, 36(1), 41-57. [DOI:10.1177/0275074005282583.]
12. Taherpour Kalantari, H., & Mirabdolazimi, M. (2009). A Survey and Prioritization of Administrative Transformation Factors in Iran: Public Organizations in Tehran City. Journal of Management and Development Process, 22(1), 5-31. [http://jmdp.ir/article-1-2381-fa.html]
13. Tehrani, M., Maleki, M., & Ghofrani, F. (2014). Act on Civil Service Management (Principles, Basics and Proposed Strategies). Majlis and Rahbord, 21(79), 185-222. [https://nashr.majles.ir/article_36.html]
14. Thawani, S. (2015). Achieving & Sustaining Excellence in Public Services. Excellence in Government Services Adopting EFQM Model.
15. Weston, E. (2009). HR Excellence: Excellence Media, California.
16. امامی، محمد، و استوارسنگری، کوروش (1389). حقوق اداری. جلد اول، چاپ دوازدهم، انتشارات میزان.
17. انصاری، ولی‌‎الله (1384). کلیات حقوق قراردادهای اداری. چاپ ششم، انتشارات حقوقدان.
18. بلانچارد، کن، و اوکانر، مایکل (1393). مدیریت از راه ارزش‎‌ها. ترجمۀ حمیدرضا فرتوک‎‌زاده، انتشارات فرا.
19. پورعزت، علی‎‌اصغر (1396). مدیریت اسلامی در پرتو نهج‎‌البلاغه امام علی(ع). انتشارات بنیاد نهج‎‌البلاغه.
20. جوادی آملی، عبدالله (1366). اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی. انتشارات فرهنگی رجا.
21. چاوشی، سیدکاظم (1388). بررسی رویکردهای نظری به مدیریت اسلامی. نشریه پژوهش‎‌های میان‎‌رشته‌‎ای قرآن کریم، 1(2)، 53-43.
22. حاجی میرعرب، سیدمهدی (1383). مقدمه‌ای بر زیبایی‎‌شناسی و تعالی سازمانی. انتشارات شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، ساپکو.
23. طهرانی، مریم، و مالکی، محمدرضا (1395). نظام اداری برنامه‌های توسعه (با مروری بر آسیب‎های این حوزه و اولویت‌بندی آن). گزارش مرکز پژوهش‌‎های مجلس، شماره مسلسل 15097. [https://rc.majlis.ir/fa/report/show/993769]
24. علی‎بن ابی‎طالب(ع) (1395). غررالحکم و دررالکلم. گردآورنده: عبدالواحدبن‌محمد تمیمی‌ آمدی، چاپ هشتم، انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث.
25. علی‎بن ابی‎طالب(ع) (1400). نهج‌‎البلاغه. ترجمۀ سیدجعفر شهیدی، چاپ سی‎‌وپنجم، انتشارات علمی و فرهنگی.
26. فروزنده دهکردی، لطف‌‎الله، و جوکار، علی‎‌اکبر (1386). مدیریت اسلامی و الگوهای آن. انتشارات دانشگاه پیام نور.
27. قاضی طباطبایی تبریزی، سیدمحمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، انتشارات جامعه مدرسین.
28. قرآن کریم (1389). ترجمۀ محمدمهدی فولادوند، انتشارات دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
29. محمودی، جعفر (1379). چیستی مدیریت اسلامی در بوته نقد. نشریه دانش مدیریت. 13(51)، 23-3.
30. مختاریان‌‎پور، مجید (1391). طرح‌‎واره‌‎ای برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ سلسله‎‌نشست‎‌های تخصصی طراحی نقشه‌‎راه در تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت. انتشارات دانشگاه امام صادق.
31. مصباح یزدی، محمدتقی (1376). پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی. انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
32. مطهری، مرتضی (1385). امدادهای غیبی در زندگی بشر. انتشارات صدرا.
33. نجاری، رضا (1384). مبانی مدیریت اسلامی. چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه پیام نور.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.