دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 144-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajebi A, Maleki Avarsin S, Daneshvar Heris Z. A Competency Model for the Training and Development Administrators of Local Government Organizations of East Azerbaijan Province. JMDP 2022; 34 (4) :119-144
URL: http://jmdp.ir/article-1-4297-fa.html
راجبی علیرضا، ملکی آوارسین صادق، دانشور هریس زرین. طراحی مدل شایستگی‌های مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان شرقی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (4) :119-144

URL: http://jmdp.ir/article-1-4297-fa.html


1- مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، s.maleki@iaut.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (1532 مشاهده)
هدف: وجود شاخصهای مناسب برای انتخاب و بکارگماری مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی زمینه را برای اجرای آموزشهایی باکیفیت برای کارکنان این سازمانها فراهم میسازد. بنابراین، شناسایی شایستگیهای مدیران آموزشی و طراحی مدل مناسب در این زمینه بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته کیفی-کمّی است. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده گردید و با استفاده از روش کدگذاری باز، تمامی عبارتهای کلیدی مرتبط استخراج شدند و به شکل یک پرسشنامه درآمدند. در بخش کمّی، از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. در این مرحله، پرسشنامه در نمونه آماری 203 نفر از کادر حوزه منابع انسانی دستگاههای اجرایی، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، اجرا و دادههای کمّی پژوهش گردآوری شد.
یافتهها: شایستگیهای استخراجشده برای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی در سه مولفه اصلی شایستگیهای فنی-تخصصی (مهارت ارزیابی اثربخشی آموزشی، مهارت برنامهریزی آموزشی، مهارت اجرای آموزش)، شایستگیهای عمومی (شایستگیهای شخصیتی-اخلاقی)، و شایستگیهای مدیریتی (مهارتهای ارتباطی، آیندهنگری، مسئولیتپذیری، تفکر تحلیلی، انعطافپذیری، تفکر خلاق، هدفگرایی، تفکر راهبردی، تیمسازی) دستهبندی شدند.
ارزش/ اصالت: پژوهش حاضر میکوشد با ارائه مدل شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی، مقداری از شکاف مبانی نظری را در این زمینه پر کند. یافتههای این پژوهش با مدلسازی شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی، حوزه دانشی جدیدی را در ادبیات موضوع مطرح میکند که میتواند در غنیتر شدن ادبیات تعیینکننده باشد.
متن کامل [PDF 894 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/6/13 | پذیرش: 1400/10/21 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

فهرست منابع
1. Arhipova, O., Kokina, I., & Rauckienė-Michaelsson, A. (2018). School Principal's Management Competences for Successful School Development. Tiltai: Socialiniai Mokslai, 1(1), 63-75. [DOI:10.15181/tbb.v78i1.1757.]
2. Askari, A., & Hajifar, S. (2020). Designing a Model of Competency for General Managers with the Approach of the Best Subset Regression. Career & Organizational Counseling, 11(41), 9-23. [DOI:10.29252/jcoc.11.4.9]
3. Balali Shahvari, S., Yaghoubi, N. M., & Vafadar, M. (2019). Analysis, Ranking and Presentation of Managers' Core Competencies Model (Case Study: Cooperatives, Labor and Social Welfare of Sistan and Baluchestan). Management Researches, 12(45), 109-134. [https://jmr.usb.ac.ir/article_5142.html]
4. Basiji, A., Babaei, M. A., Shahri, H., & Khadivar, A. (2020). Designing and Verifying the Competency Model of the International Marketing Managers. Journal of Research in Human Resources Management, 12(2), 35-62. [https://hrmj.ihu.ac.ir/article_205151.html]
5. Beheshti Zavareh, F., Soltani, I., & Nilipour Tabatabie, S. (2018). Designing a Competency Model for Managers for Organizational Profitability, Case Study: Tehran Railway. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 7(28), 149-166. [http://jmaak.srbiau.ac.ir/article_13299.html]
6. Bonyadi, H. A., Fani, A. A., & Seyed Javadin, S. R. (2019). Designing and Explaining the Competency Model of School Principals Based on the Document on the Fundamental Transformation of Education and Other Upstream Documents. Educational and Scholastic Studies, 7(2), 113-144. [http://pma.cfu.ac.ir/article_780.html]
7. Chouhan, V. S., & Srivastava, S. (2014). Understanding Competencies and Competency Modeling-A Literature Survey. IOSR Journal of Business and Management, 16(1), 14-22. [DOI:10.9790/487X-16111422.]
8. Ekrami, M., & Rajabzadeh, S. (2011). Developing the Factors of Managers' Competency Measurement Scale. Journal for Management and Development Process, 24(3), 49-69. [http://jmdp.ir/article-1-626-fa.html]
9. Esmaili, M. R., Sa'edi, A., & Shariatnejad, A. (2019). Analyzing the Relationship between Managers' Strategic Competencies with Human Resource Value Creation Using the IRP Approach. Strategic Management Thought, 13(1), 321-346. [http://smt.journals.isu.ac.ir/article_2560.html]
10. Khanifar, H., Ebrahimi, S., Seyfi, A., & Fayyazi, M. (2020a). Designing a Model for the Competency of Education Administrators for Use in the Evaluation Center. Journal of School Administration, 8(2), 139-118. [http://jsa.uok.ac.ir/article_61465.html]
11. Khanifar, H., Naderi Bani, N., Fayyazi, M., & Rahmati, M. H. (2020b). School Managers: Competence, Knowledge, Abilities and Skills and Model Presentation. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(45), 1-30. [http://jedu.miau.ac.ir/article_4441.html]
12. Kormanik, M. B., & Shindell, T. J. (2014). Future Directions for HRD. Handbook of Human Resource Development, 688-708. [DOI:10.1002/9781118839881.ch40.]
13. Moldazhanova, A., Toleubekova, R., Zhumataeva, E., & Sarzhanova, G. (2018). Qualities of a Modern Manager in the Education System: A Study among the Teaching and Administrative Staff of Universities in the Republik of Kasakhstan. Revista Espacios, 39(5), 17-23.
14. Mousavi, A., Mohammadi, M., & Safian, M. (2021). Designing a Competency Model for Managers of Organizational Universities (Case Study: A University Affiliated with a Military Organization). Iranian Journal of Management in the Islamic University, 9(20), 217-240. [https://dx.doi.org/10.22034/miu.2021.980]
15. Pham, T. V., Nghiem, T. T., Nguyen, L. M. T., Mai, T. X., & Tran, T. (2019). Exploring Key Competencies of Mid-Level Academic Managers in Higher Education in Vietnam. Sustainability, 11(23), 6818. [DOI:10.3390/su11236818.]
16. Pourezzat, A. A., Fatemeh, F., Abbasi, T., & Amiri Savadroudbari, A. (2017). Developing Model of Competence Management to Achieve the 1404 Vision. Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge, 1(1), 110-139. [https://issk.sndu.ac.ir/article_38.html]
17. Rahimian, H., Abbaspour, A., Ghiasi Nodooshan, S., & Akbari, M. N. (2020). Design and Validation of the Competency Model of Kabul Public Universities' Presidents. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(40), 1-29. [http://jedu.miau.ac.ir/article_3865.html]
18. Shasti, S. (2010). Competency Based Education. Education Strategies in Medical Sciences, 3(2), 77-80. [http://edcbmj.ir/article-1-76-fa.html]
19. Skorková, Z. (2016). Competency Models in Public Sector. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230(1), 226-234. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.09.029.]
20. Suhairom, N., Musta'amal, A. H., Amin, N. F. M., & Johari, N. K. A. (2014). The Development of Competency Model and Instrument for Competency Measurement: The Research Methods. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152(1), 1300-1308. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.09.367.]
21. Taheri, S., Farrokhi, N. A., Borjali, A., & Abbaspur, A. (2017). Explenation the Role of Individual and Organizational Components to Develop a Model for the Personnel Promotion and Appointment to the Middle Managerial Position with an Emphasis on Merit. Educational Measurement, 7(27), 21-43. [DOI:10.18276/ejsm.2017.21-04]
22. ابراهیم‎‌زاده، بیت‌‎اله، و ناظم، فتاح (1397). شناسایی و تدوین مولفه‎‌های موثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران. نشریه رهبری و مدیریت آموزشی، 12(4)، 23-9. [http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_664462.html]
23. جعفری‎‌راد، علی؛ عزیزی شمامی، مصطفی، و محرمی، نیلوفر (1398). مدل شایستگی مدیران مدارس دوره دوم متوسطه: یک پژوهش آمیخته. نشریه توسعه استعداد، 1(1)، 127-102.
24. جوان جعفری، احمد، و سلطان‎‌آبادی، محمدعلی (1391). راهنمای کاربردی تدوین شایستگی‎‌های منابع انسانی. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
25. خراسانی، اباصلت؛ عموزاد، محمد، و ملامحمدی، اعظم (1393). مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
26. زارعی‎‌متین، حسن (1395). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. چاپ پنجم، انتشارات آگه.
27. طلوعیان، غلام‎‌عباس (1398). تدوین مدل فرایندی شایستگی‎‌های مدیران منابع انسانی بخش دولتی با تاکید بر سیاست‎‌های کلی نظام اداری. نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(19)، 58-43. [http://majournal.ir/index.php/ma/article/view/246]
28. قلی‎‌پور، آرین (1396). مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری‎‌ها و کاربردها). چاپ یازدهم، انتشارات سمت.
29. گودرزی، محمدرضا، و سلطانی، ایرج (1397). ارائه مدل شاخص‎‌های شایستگی مدیران در سازمان‎‌های آموزشی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام‌نور). نشریه جامعه‎‌شناسی آموزش و پرورش، 7(7)، 128-109. [http://iase-jrn.ir/article-1-423-fa.html]
30. مالکی‌‎نژاد، پوریا؛ ضیاییان، مهران، و ضیاییان، میلاد (1399). طراحی چارچوب نوین مدل شایستگی مدیران آموزش عالی با رویکرد تلفیقی ISM و SEM. نشریه مدیریت استاندارد و کیفیت، 10(1)، 125-101. [http://www.jstandardization.ir/article_111421.html]
31. معتضد منجمی، مهستی؛ رشادت‎جو، حمیده، و جعفری، پریوش (1397). مدل شایستگی‎‌های مورد نیاز برای ریاست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی. نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 3(5)، 40-29.
32. مقیمی، سیدمحمد (1396). مباحث ویژه مدیریت دولتی. چاپ نهم، انتشارات سمت.
33. نداف، مهدی (1400). آموزش مهارت‌‎های حرفه‌‌ای مدیریت. انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.
34. نعمتی گودرزی، محمد (1398). شایستگی‌‎های کلیدی مدیران. انتشارات ندای کارآفرین.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb