دوره 34، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   دوره34 شماره 1 صفحات 56-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari M, Hamidi N, Memarzadeh Tehran G. Designing an Optimal Model for the Implementation of Government’s Social Functions: A Governance Approach. JMDP 2021; 34 (1) :27-56
URL: http://jmdp.ir/article-1-4034-fa.html
سالاری محمدرضا، حمیدی ناصر، معمارزاده طهران غلامرضا. طراحی مدل بهینه‌ انجام وظایف اجتماعی دولت با رویکرد حاکمیتی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (1) :27-56

URL: http://jmdp.ir/article-1-4034-fa.html


1- دانش‌‌آموخته دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، nhamidi@qiau.ac.ir
3- دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده:   (2990 مشاهده)
هدف: انجام بهینۀ وظایف اجتماعی مهم‏ترین رکن حاکمیت دولت است، به‌‏گونه‌ای که به رشد کشور منجر شود. هدف پژوهش، طراحی مدل بهینۀ‌ وظایف اجتماعی دولت ایران است.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر ماهیت داده‌ها، آمیخته است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی در حوزه مدیریت دولتی است. داده‌ها از طریق بررسی مبانی نظری استخراج شدند و با تشکیل گروه کانونی از خبرگان مصاحبه کیفی انجام گرفت. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل مدیران، معاونان، و کارکنان سازمان‌های دولتی، خصوصی و مردم‌‏نهاد است. داده‌ها به وسیله پرسشنامه گردآوری شدند و به منظور طراحی مدل کمّی از سیستم استنتاج فازی بهره گرفته شد.
یافته‌ها: ارتقای امور اجتماعی در سطوح فرد، سازمان، و سیستم به بهینه شدن وظایف اجتماعی دولت ایران منجر می‌شود. امور اجتماعی در سطح فرد بیش‏تر از سطوح دیگر بر انجام بهینه وظایف اجتماعی دولت اثرگذار است. در سطح فرد، جامعه مدنی نقش محوری داشته است.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش روشن می‏‌شود که لحاظ نمودن نوع وظایف اجتماعی و تمرکز بر برنامه‌ریزی مناسب لازمۀ پیشبرد وظایف اجتماعی است.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد می‏‌شود بیش‏تر بر جنبه جامعه مدنی به دلیل نقش محوری آن در وظایف اجتماعی تمرکز شود.
متن کامل [PDF 1096 kb]   (661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1399/4/23 | پذیرش: 1399/12/18 | انتشار الکترونیک: 1400/10/25

فهرست منابع
1. الوانی، ‌سید‌مهدی، و مبصر، ‌داریوش (1392). بررسی آثار راهبردهای مدیریت دولتی نوین بر سازمان‌‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران. نشریه مطالعات بین‌‌رشته‌‌ای دانش راهبردی، 3(12)، 48-23.
2. بیان، حسام‌‌الدین (1369). نقش سیاست‌گذاری استراتژیک در مدیریت دولتی. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ۴(۴)، 29-17. [http://jmdp.ir/article-1-709-fa.html]
3. رهنورد، فرج‌‌اله (1390). الگوی مدیریت دولتی برای تحقق حاکمیت تراز چشم‌انداز 1404. نشریه ‌‌‌‌چشم‌انداز ‌مدیریت دولتی، 2(6)، 58-43. [http://jpap.sbu.ac.ir/article_94395.html]
4. علوی، سیدامین‌‌اله (1368). تحولات و نوآوری‌‌های مدیریت دولتی و سازگار ساختن آن با محیط‌‌های اجتماعی و اقتصادی گوناگون. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ۳(۳)، 49-27. [jmdp.ir/article-1-804-fa.html]
5. Akermi, R., & Triki, A. (2017). The Green Energy Transition and Civil Society in Tunisia: Actions, Motivations and Barriers. Energy Procedia, 136(1), 79-84. [DOI:10.1016/j.egypro.2017.10.288.]
6. Alvani, S. M. (2009). Good Governance: A Network of Civil Society Interactors. Journal of Development & Evolution Management, 1388 (pre. no. 1), 1-6. [http://www.jdem.ir/article_301.html]
7. Belova, J., & Mickiene, R. (2015). Formation of the Effectiveness of Public and Private Sector Companies of the Maritime Industry Based on an Integrated Analysis of Financial Results. Intellectual Economics, 9(1), 8-21. [DOI:10.1016/j.intele.2015.09.001.]
8. Bevilacqua, C., Ou, Y., Pizzimenti, P., & Minervino, G. (2020). New Public Institutional Forms and Social Innovation in Urban Governance: Insights from the “Mayor’s Office of New Urban Mechanics” (MONUM) in Boston. Sustainability, 12(1), 23-47. [DOI:10.3390/su12010023.]
9. Bryson, J., & George, B. (2020). Strategic Management in Public Administration. In Oxford Research Encyclopedia of Politics.
10. Clark, J. (1995). The State, Popular Participation, and the Voluntary Sector. World Development, 23(4), 593-601. [DOI:10.1016/0305-750X(94)00147-Q.]
11. Cook, T. I. (1948). The Functions of Modern Government: A Reinterpretation. Western Political Quarterly, 1(1), 16-28. [DOI:10.1177/106591294800100102.]
12. Cudworth, E., Hall, T., & McGovern, J. (2007). The Modern State: Theories and Ideologies: Edinburgh University Press.
13. Dalziel, P., Saunders, C., & Saunders, J. (2018). Civil Society and Social Capital. In Wellbeing Economics (pp. 67-87): Springer. [https://doi.org/10.1007/978-3-319-93194-4_4.]
14. Deeming, C. (2016). Rethinking Social Policy and Society. Social Policy and Society, 15(2), 159-175. [DOI:10.1017/S1474746415000147.]
15. Donath, L., Miloş, M., & Miloş, L. (2009). Public Investment and Economic Growth in the European :union: Member States. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 26(1), 39-53.
16. Du, J., Li, W., Lin, B., & Wang, Y. (2018). Government Integrity and Corporate Investment Efficiency. China Journal of Accounting Research, 11(3), 213-232. [DOI:10.1016/j.cjar.2017.03.002]
17. Farrell, M. (2008). Perspectives on International Relations: Power, Institutions, and Ideas. Journal of International Relations and Development 11(1), 78–80. [DOI:10.1057/palgrave.jird.1800150.]
18. Fourie, D. J. (2015). Good Governance in Public-Private Partnerships Approaches and Applications: A South African Perspective. African Journal of Public Affairs, 8(1), 106-118. [http://hdl.handle.net/2263/52474]
19. Herrera, M. E. B. (2015). Creating Competitive Advantage by Institutionalizing Corporate Social Innovation. Journal of Business Research, 68(7), 1468-1474. [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.01.036.]
20. Hill, M., & Hupe, P. (2014). Implementing Public Policy: An Introduction to the Study of Operational Governance: Sage.
21. Ilyin, M., Khavenson, T., Meleshkina, E., Stukal, D., & Zharikova, E. (2012). Factors of Post-Socialist Stateness. Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP, 3. [http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2020937]
22. Keping, Y. (2018). Governance and Good Governance: A New Framework for Political Analysis. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 11(1), 1-8. [DOI:10.1007/s40647-017-0197-4.]
23. Lakshminarayanan, S. (2011). Role of Government in Public Health: Current Scenario in India and Future Scope. Journal of Family and Community Medicine, 18(1), 26-30.
24. Lee, K. (2010). Civil Society Organizations and the Functions of Global Health Governance: What Role within Intergovernmental Organizations? Global Health Governance: The Scholarly Journal for the New Health Security Paradigm, 3(2), 1-21.
25. Lewis, J. (1999). Reviewing the Relationship between the Voluntary Sector and the State in Britain in the 1990s. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 10(3), 255-270. [DOI:10.1023/A:1021257001466.]
26. Mcloughlin, C. (2011). Factors Affecting State–Non-Governmental Organization Relations in Service Provision: Key Themes from the Literature. Public Administration and Development, 31(4), 240-251. [DOI:10.1002/pad.611.]
28. Mosallanejad, A. (2012). Economic Policy and Social Responsibility of Government. Politics Quarterly, 42(1), 311-331. [https://dx.doi.org/10.22059/jpq.2012.29942]
29. Neuman, L. W. (2007). Social Research Methods, 6/E: Pearson Education India.
30. Pahl-Wostl, C. (2019). The Role of Governance Modes and Meta-Governance in the Transformation towards Sustainable Water Governance. Environmental Science & Policy, 91(1), 6-16. [DOI:10.1016/j.envsci.2018.10.008.]
31. Qiao, M., Ding, S., & Liu, Y. (2019). Fiscal Decentralization and Government Size: The Role of Democracy. European Journal of Political Economy, 59(1), 316-330. [DOI:10.1016/j.ejpoleco.2019.04.002.]
32. Tamaki, T. (2015). The Levels of Analysis of the International System: In Encounters with World Affairs: Routledge.
33. Thaler, G. M., Viana, C., & Toni, F. (2019). From Frontier Governance to Governance Frontier: The Political Geography of Brazil’s Amazon Transition. World Development, 114(1), 59-72. [DOI:10.1016/j.worlddev.2018.09.022.]
34. Ventriss, C., Perry, J. L., Nabatchi, T., Milward, H. B., & Johnston, J. M. (2019). Democracy, Public Administration, and Public Values in an Era of Estrangement. Perspectives on Public Management and Governance, 2(4), 275-282. [DOI:10.1093/ppmgov/gvz013.]
35. Xiang, J. (2020). Market Disputes and Government Intervention: An Explanatory Framework of Risk Transformation. The Journal of Chinese Sociology, 7(1), 1-24. [DOI:10.1186/s40711-020-0115-z.]
36. Zhang, W. (2015). Market and Government: Northwestern University Press.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb