دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   دوره33 شماره 4 صفحات 114-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، m.khademi@imps.ac.ir
چکیده:   (3485 مشاهده)
دریافت داوطلبانه مالیات، آرزوی همیشگی دولت و سازمان‏‌های مالیاتی است. بازاریابی بخش عمومی به عنوان یک رویکرد مدرن سعی دارد با کاربست مفهوم دموکراسی بازار به این سازمان‌‏ها در جذب و اقناع مخاطبان‌ یاری رساند. در این مسیر، مدیریت اذهان جامعه می‏‌تواند دریافت مالیات را آسان و رضایت‌مند کند. پژوهش حاضر، تاثیر ارزش ادراک‌شده و رضایت دریافت‌‏شده بر تعهد به پرداخت مودیان را با ملاحظه متغیر ادراک از فرار مالیاتی مطالعه می‏‌کند. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر مودیان مالیاتی است و داده‌های مورد نیاز به روش پیمایش به‏‌دست می‌‏آیند. بر اساس یافته‏‌های مدل معادله‏‌های ساختاری می‌توان گفت که ارزش ادراکی اثر مثبتی بر تعهد به پرداخت مالیات و رضایت‌مندی مودی دارد. یافته قابل‌‏تامل پژوهش حاضر این است که در جامعه مورد مطالعه، ارزش درک‏‌شده از پرداخت مالیات به‌‏نسبت بالاست، اما ذهنیت مودیان از عواقب نه‏‌چندان جدیِ گریز از مالیات، رفتار آن‏ها را در عمل تغییر می‌‏دهد. یافته‌‎های این پژوهش می‌‏تواند نگاه سیاست‌گذار به پذیرش مالیات را با لنز بازاریابی بخش عمومی متحول کند.
 
متن کامل [PDF 1060 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1399/5/29 | پذیرش: 1399/12/19 | انتشار الکترونیک: 1400/3/18

فهرست منابع
1. Alford, J. (2002). Defining the Client in the Public Sector: A Social-Exchange Perspective. Public Administration Review, 62(3), 337-346. [DOI:10.1111/1540-6210.00183]
2. Aljaaidi, K. S. Y., Manaf, N. A. A., & Karlinsky, S. S. (2011). Tax Evasion as a Crime: A Survey of Perception in Yemen. International Journal of Business and Management, 6(9), 190-201. [DOI:10.5539/ijbm.v6n9p190]
3. Alm, J., Cherry, T., Jones, M., & McKee, M. (2010). Taxpayer Information Assistance Services and Tax Compliance Behavior. Journal of Economic Psychology, 31(4), 577-586. [DOI:10.1016/j.joep.2010.03.018]
4. Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. [DOI:10.1037/0033-2909.103.3.411]
5. Bird, R. M., Martinez-Vazquez, J., & Torgler, B. (2008). Tax Effort in Developing Countries and High-income Countries: The Impact of Corruption, Voice and Accountability. Economic Analysis and Policy, 38(1), 55-71. [DOI:10.1016/S0313-5926(08)50006-3]
6. Bobek, D. D., Hatfield, R. C., & Wentzel, K. (2007). An Investigation of Why Taxpayers Prefer Refunds: A Theory of Planned Behavior Approach. Journal of the American Taxation Association, 29(1), 93-111. [DOI:10.1521/jata.2007.29.1.93]
7. Casal, S., Kogler, C., Mittone, L., & Kirchler, E. (2016). Tax Compliance Depends on Voice of Taxpayers. Journal of Economic Psychology, 56(1), 141-150. [DOI:10.1016/j.joep.2016.06.005]
8. Chen, C.-W. (2010). Impact of Quality Antecedents on Taxpayer Satisfaction with Online Tax-filing Systems-An Empirical Study. Information & Management, 47(5-6), 308-315. [DOI:10.1016/j.im.2010.06.005]
9. Devos, K. (2013). Factors Influencing Individual Taxpayer Compliance Behaviour: Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-94-007-7476-6]
10. Edwards, J. R., & Bagozzi, R. P. (2000). On the Nature and Direction of Relationships between Constructs and Measures. Psychological Methods, 5(2), 155-174. [DOI:10.1037/1082-989X.5.2.155]
11. Evans, G. (2002). Measuring and Managing Customer Value. Work Study, 51(3), 134-139. [DOI:10.1108/00438020210424262]
12. Floropoulos, J., Spathis, C., Halvatzis, D., & Tsipouridou, M. (2010). Measuring the Success of the Greek Taxation Information System. International Journal of Information Management, 30(1), 47-56. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2009.03.013]
14. Herawati, H., Tabroni, R., & Lusiana, S. (2018). The Effectiveness of the Tax Regulation Socialization Strategies on Tax Payers'Comprehension and Compliance in Implementing Their Tax Obligations. The International Journal of Business Review (The Jobs Review), 1(2), 131-140. [DOI:10.17509/tjr.v1i2.12980]
15. Hung, S.-Y., Chang, C.-M., & Yu, T.-J. (2006). Determinants of User Acceptance of the E-Government Services: The Case of Online Tax Filing and Payment System. Government Information Quarterly, 23(1), 97-122. [DOI:10.1016/j.giq.2005.11.005]
16. Jackson, S. B., & Hatfield, R. C. (2005). A Note on the Relation between Frames, Perceptions, and Taxpayer Behavior. Contemporary Accounting Research, 22(1), 145-164. [DOI:10.1506/L5LA-L863-CF9K-WEJ5]
17. Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketing Management: Edition Pearson Education.
18. Kotler, P., & Lee, N. R. (2007). Marketing in the Public Sector: The Final Frontier. Public Manager, 36(1), 12-17.
19. Mancharoen, M. (2015). Determinants of Tax Evasion: Perception of Southern-Thailand Taxpayers. (Master of Science). Universiti Utara Malaysia.
20. Mojarab, E., Lagzian, M., & Mortazavi, S. (2019). Phenomenography of Citizen Relationship Management. Quarterly Journal of Management and Development Process, 31(4), 133-164. [http://jmdp.ir/article-1-3208-en.html]
21. Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63(4_suppl1), 33-44. [DOI:10.1177/00222429990634s105]
22. Pentti, J., Juha, M., & Outi, U. (2017). The Structure and Formation of Customer Value in B-to-B Services. In the Customer is NOT Always Right? Marketing Orientationsin a Dynamic Business World (pp. 237-241): Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-50008-9_64]
23. Saeed, A., & Shah, A. (2011). Enhancing Tax Morale with Marketing Tactics: A Review of Literature. African Journal of Business Management, 5(35), 13559-13565. [DOI:10.5897/AJBMX11.031]
24. Shook, C. L., Ketchen Jr, D. J., Hult, G. T. M., & Kacmar, K. M. (2004). An Assessment of the Use of Structural Equation Modeling in Strategic Management Research. Strategic Management Journal, 25(4), 397-404. [DOI:10.1002/smj.385]
25. Sukesi, S., & Yunaidah, I. (2020). The Effect of Tax Socialization, Superior Service, and Service Quality on Taxpayers' Satisfaction and Compliance. Journal of Economics, Business, and Accountancy Ventura, 22(3), 347-359. http://repository.unitomo.ac.id/id/eprint/3068 [DOI:10.14414/jebav.v22i3.1698]
26. Sweeney, J. C. (2007). Moving Towards the Service-Dominant Logic-A Comment. Australasian Marketing Journal (AMJ), 15(1), 97-104. [DOI:10.1016/S1441-3582(07)70036-8]
27. Sweeney, J. C., & Soutar, G. N. (2001). Consumer Perceived Value: The Development of a Multiple Item Scale. Journal of Retailing, 77(2), 203-220. [DOI:10.1016/S0022-4359(01)00041-0]
28. Traxler, C. (2010). Social Norms and Conditional Cooperative Taxpayers. European Journal of Political Economy, 26(1), 89-103. [DOI:10.1016/j.ejpoleco.2009.11.001]
29. سمیعی، عبدالمحمد (1369). تحلیلی بر نظام مالیاتی، سیاست‌‌های پولی و مالی دولت. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ۴(۲)، 74-54. [http://jmdp.ir/article-1-776-fa.html]
30. کاتلر، فیلیپ، و لی، نانسی (1395). مدیریت بازار برای بخش عمومی: راهنمای ارتباط موثر با شهروندان در سازمان‌های عمومی. ترجمه مهدی خادمی گراشی و حامد محبی، چاپ سوم، انتشارات آریانا قلم.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.