دوره 33، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   دوره33 شماره 3 صفحات 178-149 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، mt_taghavifard@atu.ac.ir
3- دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4074 مشاهده)
نظریه برهم‏‌زنندگی توضیح می‌دهد که چگونه بنگاه‌های تازه‌‏وارد می‌توانند با ورود از گوشه‌های بازار و سپس حرکت به سمت بازار اصلی، منافع بنگاه‌های جاافتاده را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهند. با توجه به بدیع بودن مفهوم برهم‏‌زنندگی و ابهام‌‏های مفهومی آن، در این پژوهش ابتدا مفهوم برهم‌زنندگی و نوآوری برهم‌زننده و جایگاه آن تبیین می‏‌شود و در ادامه با تمرکز بر ادبیات مربوط به ارزیابی برهم‌زنندگی، عوامل موثر در ایجاد این پدیده با روش فراترکیب از 13 پژوهش منتخب استخراج می‏‌گردد. در مرحله بعد، عوامل و شاخص‏‌های به‏‌دست‏‌آمده با بهره‌گیری از نظر خبرگان نوآوری و فناوری با استفاده از روش غربال‌گری‌ فازی، مورد پالایش قرار می‏‌گیرند و در قالب چارچوبی شامل مراحل برهم‌زنندگی، خصوصیات ذاتی نوآوری، و شرایط زمینه‌ای برای ارزیابی ظرفیت یک نوآوری در سطح صنعت ارائه می‏‌شود. چارچوب ارائه‌‏شده امکان تحلیل ظرفیت یک نوآوری را در ایجاد برهم‌زنندگی از منظر این نظریه فراهم می‌آورد.
متن کامل [PDF 1364 kb]   (1092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/11/15 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار الکترونیک: 1399/12/11

فهرست منابع
1. Adner, R. (2002). When Are Technologies Disruptive? A Demand-Based View of the Emergence of Competition. Strategic Management Journal, 23(8), 667-688. [DOI:10.1002/smj.246]
2. Anthony, S. D., Johnson, M. W., Sinfield, J. V., & Altman, E. J. (2008). The Innovator's Guide to Growth: Putting Disruptive Innovation to Work: Harvard Business Press.
3. Charitou, C. D., & Markides, C. C. (2003). Responses to Disruptive Strategic Innovation. MIT Sloan Management Review, 44(2), 55-63.
4. Christensen, C. M. (1997). The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail: Harvard Business Review Press.
5. Christensen, C. M. (2006). The Ongoing Process of Building a Theory of Disruption. Journal of Product Innovation Management, 23(1), 39-55. [DOI:10.1111/j.1540-5885.2005.00180.x]
6. Christensen, C. M., Anthony, S. D., & Roth, E. A. (2004). Seeing What's Next: Using the Theories of Innovation to Predict Industry Change: Harvard Business Press.
7. Christensen, C. M., McDonald, R., Altman, E. J., & Palmer, J. E. (2018). Disruptive Innovation: An Intellectual History and Directions for Future Research. Journal of Management Studies, 55(7), 1043-1078. [DOI:10.1111/joms.12349]
8. Christensen, C. M., Raynor, M. E., & McDonald, R. (2015). What is Disruptive Innovation. Harvard Business Review, 93(12), 44-53.
9. Christensen, C., & Raynor, M. (2013). The Innovator's Solution: Creating and Sustaining Successful Growth: Harvard Business Review Press.
10. Daim, T. U., Hang, C., Chen, J., & Yu, D. (2011). An Assessment Framework for Disruptive Innovation. Foresight, 13(5), 4-13. [DOI:10.1108/14636681111170185]
11. Dan, Y., & Chieh, H. C. (2008). A Reflective Review of Disruptive Innovation Theory. Paper Presented at the PICMET'08-2008 Portland International Conference on Management of Engineering & Technology. [DOI:10.1109/PICMET.2008.4599648]
12. Danneels, E. (2004). Disruptive Technology Reconsidered: A Critique and Research Agenda. Journal of Product Innovation Management, 21(4), 246-258. [DOI:10.1111/j.0737-6782.2004.00076.x]
13. Dijk, M., Wells, P., & Kemp, R. (2016). Will the Momentum of the Electric Car Last? Testing an Hypothesis on Disruptive Innovation. Technological Forecasting and Social Change, 105(1), 77-88. [DOI:10.1016/j.techfore.2016.01.013]
14. Dixon-Woods, M., Agarwal, S., Jones, D., Young, B., & Sutton, A. (2005). Synthesising Qualitative and Quantitative Evidence: A Review of Possible Methods. Journal of Health Services Research & Policy, 10(1), 45-53. [DOI:10.1177/135581960501000110]
15. Govindarajan, V., & Kopalle, P. K. (2006a). Disruptiveness of Innovations: Measurement and an Assessment of Reliability and Validity. Strategic Management Journal, 27(2), 189-199. [DOI:10.1002/smj.511]
16. Govindarajan, V., & Kopalle, P. K. (2006b). The Usefulness of Measuring Disruptiveness of Innovations Ex Post in Making Ex Ante Predictions. Journal of Product Innovation Management, 23(1), 12-18. [DOI:10.1111/j.1540-5885.2005.00176.x]
17. Guo, J., Pan, J., Guo, J., Gu, F., & Kuusisto, J. (2019). Measurement Framework for Assessing Disruptive Innovations. Technological Forecasting and Social Change, 139(1), 250-265. [DOI:10.1016/j.techfore.2018.10.015]
18. Hahn, F., Jensen, S., & Tanev, S. (2014). Disruptive Innovation vs Disruptive Technology: The Disruptive Potential of the Value Propositions of 3D Printing Technology Startups. Technology Innovation Management Review, 4(12), 27-36. [DOI:10.22215/timreview/855]
19. Henderson, R. M., & Clark, K. B. (1990). Architectural Innovation: The Reconfiguration of Existing Product Technologies and the Failure of Established Firms. Administrative Science Quarterly, 35(1), 9-30. [DOI:10.2307/2393549]
20. Hüsig, S., Hipp, C., & Dowling, M. (2005). Analysing Disruptive Potential: The Case of Wireless Local Area Network and Mobile Communications Network Companies. R&D Management, 35(1), 17-35. [DOI:10.1111/j.1467-9310.2005.00369.x]
21. Keller, A., & Hüsig, S. (2009). Ex Ante Identification of Disruptive Innovations in the Software Industry Applied to Web Applications: The Case of Microsoft's vs. Google's Office Applications. Technological Forecasting and Social Change, 76(8), 1044-1054. [DOI:10.1016/j.techfore.2009.03.005]
22. Kilkki, K., Mäntylä, M., Karhu, K., Hämmäinen, H., & Ailisto, H. (2018). A Disruption Framework. Technological Forecasting and Social Change, 129(1), 275-284. [DOI:10.1016/j.techfore.2017.09.034]
23. King, A. A., & Baatartogtokh, B. (2015). How Useful is the Theory of Disruptive Innovation? MIT Sloan Management Review, 57(1), 77-90.
24. Mutula, S. M. (2009). Digital Economies: SMEs and E-Readiness: SMEs and E-Readiness: IGI Global. [DOI:10.4018/978-1-60566-420-0]
25. Nagy, D., Schuessler, J., & Dubinsky, A. (2016). Defining and Identifying Disruptive Innovations. Industrial Marketing Management, 57(1), 119-126. [DOI:10.1016/j.indmarman.2015.11.017]
26. Petzold, N., Landinez, L., & Baaken, T. (2019). Disruptive Innovation from a Process View: A Systematic Literature Review. Creativity and Innovation Management, 28(2), 157-174. [DOI:10.1111/caim.12313]
27. Pisano, G. P. (2019). Creative Construction: The DNA of Sustained Innovation: PublicAffairs.
28. Rafii, F., & Kampas, P. J. (2002). How to Identify Your Enemies Before They Destroy You. Harvard Business Review, 80(11), 115-123, 134.
29. Sandström, C. G. (2010). A Revised Perspective on Disruptive Innovation-Exploring Value, Networks and Business Models: Chalmers Tekniska Hogskola (Sweden).
30. Schuelke-Leech, B.-A. (2018). A Model for Understanding the Orders of Magnitude of Disruptive Technologies. Technological Forecasting and Social Change, 129(1), 261-274. [DOI:10.1016/j.techfore.2017.09.033]
31. Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review. British Journal of Management, 14(3), 207-222. [DOI:10.1111/1467-8551.00375]
32. Weeks, M. R. (2015). Is Disruption Theory Wearing New Clothes or Just Naked? Analyzing Recent Critiques of Disruptive Innovation Theory. Innovation, 17(4), 417-428. [DOI:10.1080/14479338.2015.1061896]
33. اکرامی، محمود، و رجب‌زاده، سمیه (۱۳۹۰). توسعه مولفه‌های مقیاس سنجش شایستگی مدیران. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ۲۴(۳)، 69-49. [http://jmdp.ir/article-1-626-fa.html]
34. فرجی، حجت، و آذر، عادل (1386). علم مدیریت فازی. انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.