دوره 30، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   دوره30 شماره 2 صفحات 108-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان ، Hakkak.m@lu.ac.ir
2- دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان
3- دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشـگاه لرستان
چکیده:   (6667 مشاهده)
پژوهش پیشِ رو از نوع پژوهش‌های کیفی است که در آن با استفاده از رویکرد کیو، الگوهای ذهنی مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی و تبیین می‌شود. کیو روشی است که ایده اصلی آن شناخت ذهنیت‌ها، دیدگاه‌ها، عقاید و نگرش‌های افراد درباره پدیده مورد بررسی است. در این پژوهش، از مصاحبه عمیق به‌عنوان ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد روایی نسبی CVR و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأیید شده است. افزون بر این، برای انتخاب نمونه، از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است که از روش‌های نمونه‌برداری غیراحتمالی است. در این پژوهش، با استفاده از 19 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرات آن‌ها نمونه و گزینه‌های کیو و در پیِ آن مجموعه کیو به‌دست آمد. نتایج پژوهش، مشتمل بر شناسایی عوامل تشکیل‌دهنده ذهنیت مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان و هم‌چنین تبیین ذهنیت‌های مدیران در این رابطه است. نتایج نشان‌دهنده آن است که ظرفیت‌سازان الهام‌بخش، تحریک‌کنندگان تفکر، انگیزاننده و ترغیب‌کننده، اشاعه‌دهنده جو اخلاقی، حامیان شایستگی و اعتمادسازان تعامل‌جو، شش ذهنیت اصلی مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان است. به‌عنوان نمونه، الگوی ذهنی تحریک‌کنندگان تفکر، الگوی غالب ذهنیت مدیرانی است که با استفاده از ایجاد قابلیت‌های پرسشگری، به‌وجود آوردن اشتیاق تفکر، مثبت‌اندیشی و توانایی ایجاد سلاست فکر، توانمندی روانشناختی را برای کارکنان خود به ارمغان می‌آورند.
متن کامل [PDF 749 kb]   (2600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1396/6/7 | پذیرش: 1397/2/26 | انتشار الکترونیک: 1397/2/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.