دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   دوره29 شماره 2 صفحات 98-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی ، Abh.shams@yahoo.com
چکیده:   (6732 مشاهده)

امروزه موضوع بهره وری نه تنها در بخش تولید بلکه در تمای حوزه های خدماتی، بعنوان عامل برتری و مزیت رقابتی، مورد علاقه همه سازمانها و نهادها ست، اما متاسفانه در برخی سازمانها، همچون دانشگاههای دولتی، مدرک گرایی،"خصوصی سازی رفتاری" و رایگان زدایی...گرایش به افزایش بهره وری اساتید دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را مورد تردید قرار داده است. مروری بر تاریخچه نظام آموزش عالی نشان می دهد که در ایران نهاد دانشگاه، نه تنها قدمت خیلی کمتری نسبت به دانشگاه های برتر اروپا و امریکا دارد بلکه در حوزه علم ومخصوصا  تکنولوژی، اعضای هئیت علمی دانشگاهها حضورکمرنگی درعرصه بین الملل دارند. علاوه بر این، ناتوانی های علمی، عدم مشوق ها، فقدان برنامه های جذب وتوانمند ساز اساتید، عدم شایسته سالاری و مسایل معیشتی...، مسیر علمی و صحیح دانش آفرینی را منحرف کرده است. بدون تردید برای پیدایش این مسائل، نقش عوامل مدیریتی ،فردی ،سازمانی و محیطی در جامعه علمی قابل ملاحظه است.

در این نوشته سعی بر این است تا با پیش برد مطالعه ای تطبیقی و تلفیق مجموعه داده های بدست آمده- از تحقیقات انجام شده در فرانسه، آمریکا، آلمان و استرالیا- با اطلاعات ناشی از روش "نمونه گیری گلوله برفی" و مصاحبه با 14 تن از اساتید رشته مدیریت منابع انسانی، و نهایتاً تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا و کد گذاری داده های به دست آمده و بعد از پالایش های مکرر، در قالب 23مفهوم(بعد)، 4 مقوله و یک طبقه کلی شناسایی و دسته بندی و در قالب  یک مدل پژوهشی ارائه گردد         

متن کامل [PDF 815 kb]   (3273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1394/11/13 | پذیرش: 1395/12/21 | انتشار الکترونیک: 1395/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.