دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1392 )                   دوره26 شماره 3 صفحات 62-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2- موسسه آموزش عالی سهروردی قزوین ، m.r.s.hashemi@ gmail.com
3- مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده:   (8738 مشاهده)
با توجه به شکل‌گیری فضای رقابتی در دنیا، این واقعیت در ایران حاکم است که برخی از صنایع با روند رقابتی جدی مواجه هستند و این روند، جریان کسب‌وکار و حتی بقای آنها را تحت تاثیر قرار داده است. خلق و انتخاب بازارهای ویژه می‌تواند یکی از راهکارهای موثر برای حفظ سهم بازار، ارتقای آن و در نهایت موفقیت در محیط‌‌های رقابتی باشد. از طرف دیگر، با توجه به اینکه صنعت مواد غذایی در ایران را می‌توان از جمله صنایعی به حساب‌ آورد که رقابت در آن در سطح بسیار بالایی است، لذا تمرکز اصلی این پژوهش متوجه این صنعت می‌باشد. در این پژوهش جهت شناسایی عوامل موثر بر شناخت بازارهای ویژه، اقدام به مروری بر ادبیات پژوهش گردید و سپس مدل مفهومی پژوهش طراحی و تدوین شد. جهت آزمون مدل در جامعه‌ آماری مورد بررسی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که بر اساس نتایج آزمون، مدل مفهومی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از آزمون، اولویت ابعاد مدل از نظر اهمیت جهت «شناخت بازارهای ویژه» در صنعت مواد غذایی ایران به ترتیب شامل: «توانمندی‌های بنگاه‌ها»، «محیط کلان» و «ویژگی‌های صنعت مواد غذایی» می‌باشد.
متن کامل [PDF 362 kb]   (2533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1393/8/28 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار الکترونیک: 1393/8/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.