دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   دوره25 شماره 4 صفحات 68-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirghafouri S H, Moravej S, Sadeqi Arani Z. A Framework for Forecasting Organizational Creativity and Innovation Based on Knowledge-centered Practices using Artificial Neural Networks Case Study: Selected Public Organizations in Yazd Province. JMDP 2013; 25 (4) :45-68
URL: http://jmdp.ir/article-1-1342-fa.html
میرغفوری سید حبیب اله، مروج سمیه، صادقی آرانی زهرا. ارائه‌ی چارچوبی برای پیش‌بینی سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان بر مبنای اقدامات دانشی،با رویکرد شبکه‌ی عصبی مصنوعی (مطالعه‌ی موردی: سازمان‌های دولتی منتخب استان یزد). فرایند مدیریت و توسعه 1391; 25 (4) :68-45

URL: http://jmdp.ir/article-1-1342-fa.html


1- دانشگاه یزد ، Mirghafoori@yazduni.ac.ir
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (16990 مشاهده)
امروزه خلاقیت و نوآوری به یک مزیت رقابتی مهم برای سازمان‌ها تبدیل شده‌است. سازمان‌ها برای کسب برتری در بازارهای رقابتی نیازمند ارتقای عواملی هستند که به آن‌ها در ایجاد پتانسیل‌های خلاقیت و نوآوری کمک می‌کند. یکی از عوامل مهم در ایجاد خلاقیت و نوآوری سازمانی، دانش و مدیریت دانش است که با ایجاد سازوکارهای مناسب برای دسترسی و انتقال سریع‌تر اطلاعات، منجر به افزایش محدوده‌ی خلاقیت سازمانی و گسترش فرایند نوآوری در سازمان می‌شود. در این پژوهش سعی شده با در نظر گرفتن این ارتباط، سطح خلاقیت و نوآوری سازمانی مورد ارزیابی قرار گیرد، تا بتوان به سازمان‌ها در جهت ارتقای مزیت‌های رقابتی خود و حرکت به سمت کسب مزیت‌های رقابتی پایدار کمک کرد. در پژوهش حاضر با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند در پردازش اطلاعات غیرخطی، مدلی جهت ارزیابی سطح خلاقیت و نوآوری موجود در سازمان معرفی شده است. در این مدل، جهت ارزیابی سطح خلاقیت و نوآوری سازمانی، پنج معیار به شرح: فرایند، رهبری، فرهنگ، فناوری و اندازه‌گیری مدیریت دانش، برگرفته از پرسش‌نامه KMAT به عنوان عوامل ورودی در نظر گرفته شده و با استفاده از مدل پرسپترون چندلایه، سطح خلاقیت سازمانی، برگرفته از پرسش‌نامه KEYS (ارزیابی جوّ خلاقیت)، هم‌چنین تعداد نوآوری‌های سازمان مورد پیش‌بینی قرار گرفته است. در پایان نیز با استفاده از تحلیل حساسیت، میزان تأثیر هر کدام از متغیرهای ورودی بر خروجی‌های مدل، ارزیابی شده است. نتایج حاصل نشانگر این است که عامل "فناوری" بیشترین تأثیر را بر خلاقیت سازمانی و عامل "فرهنگ" بیشترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی داشته است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/7/28 | پذیرش: 1392/8/4 | انتشار الکترونیک: 1392/8/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.